Drive-test: Renault Clio RS Gordini – “Nerv” de moda veche

Hothatch-urile au trecut de ceva timp intr-o noua era. Aceea a motoarelor de capacitate mica, supraalimentate. Nu si Renault Clio RS, care ramane pe baricade cu un motor aspirat, de capacitate mare (fata de celelalte hothatch-uri din segment).

Desi are niste ani buni de productie, Clio RS ramane un model foarte apreciat. Renault Sport reuseste sa-l mentina la standarde foarte bune, atat ca performanta, cat si ca imagine. Ultimul “update” consta in posibilitatea de a opta pentru un kit estetic Gordini, un nume vechi, dar cu rezonanta pentru pasionati (va suna cunoscut Renault R8 Gordini, nu??).

Drive test Renault Clio RS Gordini art11 Drive test: Renault Clio RS Gordini   Nerv de moda veche

Pachetul estetic Gordini consta in special in adoptarea traditionalei combinatii albastru cu alb, foarte reusita pentru acest hothatch. Dungile albe, deflectorul alb, oglinzile albe contrasteaza frumos cu albastrul caroseriei. La fel de reusita este si combinatia de interior, care consta intr-un schimbator inscriptionat si cusaturi de efect.

Drive test Renault Clio RS Gordini art12 Drive test: Renault Clio RS Gordini   Nerv de moda veche

Spuneam ca e reusit kitul Gordini, dar nu perfect. De ce? Pentru ca, in afara de volan si turometru, asa fi vrut si alte personalizari pe plansa de bord. De asemenea, frana de mana are doar un buton de aluminiu si atat. Fetele de usi, nimic. Pentru 1.500 euro, cat costa in plus kitul Gordini, as fi preferat ceva mai multe diferente. Si mai este un aspect. Langa schimbator, ai o tablita cu numarul exemplarului Gordini pe care-l conduci. Eu am mers cu numarul 1.618. Ei, cand produci 300 de exemplare, inteleg ca te gadila la orgoliu sa stii ca ai modelul cu numarul 168… dar cand vorbim deja de mii de bucati, parca nu mai conteaza.

Drive test Renault Clio RS Gordini art13 Drive test: Renault Clio RS Gordini   Nerv de moda veche

Si totusi, toate astea nu conteaza! De ce? Masina e o bijuterie pentru clasa ei. Astazi chiar nu mai gasesti pe un model de clasa mica, un motor aspirat, care produce 201 CP dintr-o capacitate de 2 litri. E adevarat ca, la eficienta, Clio RS e pe ultimele locuri. Dar la senzatii e pe primele, clar.

Motorul asta e facut pentru turatie mare. Se duce bucuros la 7.000 rpm, intr-un concert de zile mari si, daca esti mereu in dispozitia necesara sa te joci cu el, e o placere. Clio RS accelereaza pana la 100 km/h in 6,9 secunde si atinge maxim 225 km/h. Insa este un hothatch de acceleratie, nu neaparat de viteza maxima. Pentru ca acceleratia iti produce placere. De fapt, Clio RS este o masina de drumuri virajate de munte. Acolo e in elementul ei si acolo o apreciezi. Pe drumuri drepte, pe autostrada, depasesti multe masini cu pretentii, dar maraitul motorului este atat de prezent, la viteza constanta, incat dupa cateva zeci de kilometri te oboseste. Nu-i genul de masina cu care sa-ti faci vacanta in Europa. Chiar si la 110 km/h suna prea tare ca sa-l asculti cateva ore la aceeasi tonalitate.

Drive test Renault Clio RS Gordini art14 Drive test: Renault Clio RS Gordini   Nerv de moda veche

Cutia manuala cu 6 trepte se manevreaza excelent pentru un hothatch, dar e etajata scurt, asa ca la 130 km/h, in treapta a sasea, ai deja 4.000 rpm. Cu galagie.

Suspensiile sunt o placere, tepene, furnizeaza incredere cat cuprinde, dar daca intri pe drumuri proaste, ai toate sansele sa scapi rapid de posibilele pietre la rinichi. Te scutura in asa fel incat o sa fii depasit la multe… Logan-uri, care plutesc vesele pe denivelari.

Consumul este pe undeva pe la 15 litri/100 km prin Bucuresti. Am facut drumuri si cu un consum mediu de 18 litri/100 km prin capitala, dar valorile nu sunt neaparat relevante. Mi-a placut atat de mult masina, incat am zis ca pentru 3 zile in care am avut-o, n-are rost sa merg la consum. Teoretic, Clio RS consuma 11,2 litri/100 km in mediul urban si 6,5 l/100 km in afara. Insa nimeni nu cred ca atinge valorile astea. Masina nu-ti da voie. Motorul este mereu in priza, mereu in asteptare de ture, asa ca nu-ti vine sa-l dezamagesti.

Drive test Renault Clio RS Gordini art15 Drive test: Renault Clio RS Gordini   Nerv de moda veche

Stiti ca mi-a placut enorm Renault Megane RS. Ei bine, Clio RS este o masina foarte diferita, nu doar la nivel de performante si spatiu. Megane RS poate fi un companion linistit si la 140 km/h, timp de multe ore, pe autostrada, pentru ca apoi sa explodeze cand ii dai doua trepte in jos si kickdown. Il poti conduce cum vrei. Clio RS are alta personalitate. Nu merge usor, iti cere mereu sa te joci cu schimbatorul si acceleratia.

Pretul masinii incepe de la 20.800 euro, iar daca vrei si kitul Gordini platesti minim 22.300 euro. Dar ai o masina care arata foarte bine, cu doua iesiri de esapament, prize de aer, bosaje ale pasajelor rotilor si un motor isteric in cel mai bun sens al cuvantului.

Drive test Renault Clio RS Gordini art16 Drive test: Renault Clio RS Gordini   Nerv de moda veche

Merita cumparat? Absolut, daca ai si o a doua masina, daca esti genul pasionat de motoare de turatie, aspirate. Consuma, e adevarat, mai mult decat un 1,6 turbo de (tot) 200 CP, dar iti aminteste la fiecare acceleratie ca merita surplusul de consum. Si e cam ultima sansa la genul asta “old school” de hothatch. Pentru ca, asa cum spuneam, viitorul e turbo.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.