Experiment: Bucuresti – Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care-i cel mai rapid traseu?

Ieri s-a inaugurat autostrada A3, intre Bucuresti si Ploiesti, o autostrada asteptata de vreo 10 ani, inceputa de 4 ani, care trebuia terminata de 2 ani si care a costat cam 450 de milioane de euro.

Teoretic, autostrada A3 ne duce la Ploiesti, adica la munte, mai repede si fara stresul care inseamna DN1, un drum foarte aglomerat, “pavat” cu localitati, prin care viteza maxima este de 70 km/h si unde se pot intampla (si se intampla frecvent) accidente.

Autostrada A3 Bucuresti Ploiesti Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Am vrut sa vad insa si cum stam cu practica, sa demonstrez care este, la acest moment, cea mai rapida ruta de la Bucuresti la Ploiesti: DN1 sau A3? Ati fi tentati sa ziceti ca nu se pot compara, nu? Ca n-ai cum sa compari un drum national aglomerat cu o autostrada, la capitolul viteza! Veti fi surprinsi, dar se pot compara si o sa va explic exact ce-am facut si in ce conditii.

Traseul

Harta traseu Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Pentru a fi cat mai relevant, am stabilit ca punct de plecare exact inceputul podului de la Otopeni, cel inaintea caruia se face dreapta pentru a ajunge pe soseaua de centura. Din acest punct, am facut doua drumuri catre Ploiesti, unul pe noua autostrada A3 si unul pe clasicul DN1. Ca punct final, am stabilit benzinaria Petrom, mereu aglomerata, care este exact unde se termina noua centura a Ploiestiului. Asadar, am inclus si centura orasului Ploiesti, o parte din traseu fiind comuna, pentru ca autostrada A3 se termina exact la inceputul centurii Ploiestiului. Harta va lamureste, zic eu.

Masina

Renault Megane 1.5 dCi Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Am folosit pentru aceste doua drumuri, facute in aceeasi zi, cea a inaugurarii autostrazii A3, un Renault Megane cu motor de 1,5 litri dCi (110 CP) si cutie EDC (cu dublu-ambreiaj). O masina mai mult decat normala, si este important sa va spun ce caracteristici are, pentru ca, la final, o sa va prezint ce valori am obtinut pentru viteza medie, consum, etc.

Autostrada A3

Asadar, opresc intr-o alveola la inceputul podului de la Otopeni, fac vreo doua poze, resetez computerul de bord al masinii si plec. Fac dreapta si intru rapid pe centura. Deocamdata, singura intrare pe autostrada A3 este de pe soseaua de centura. Teoretic, autostrada ar trebui sa inceapa mai din interiorul Bucurestiului, din Soseaua Petricani, dar cred ca vor mai trece multi-multi ani pana va fi finalizat acest tronson. Nici macar n-au inceput lucrul…

Soseaua de Centura Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Pe Centura merg cam 9 kilometri pana la un sens giratoriu, unde fac stanga si intru pe A3. De fapt mai este inca un sens giratoriu, apoi o bretea in lucru si apoi incepe autostrada.

Sens giratoriu Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Culmea, primii 12 kilometri sunt cu 3 benzi pe sens! Ma simt ciudat, A3 fusese inaugurata dimineata, iar acum, dupa amiaza, e pustiu. Merg 10 kilometri pana sa intalnesc prima masina. Probabil oamenii nu stiu pe unde se intra sau n-au auzit ca s-a deschis.

Autostrada A3 Bucuresti Ploiesti 1 Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Asfaltul e perfect, totul este curat, dar limita de viteza este de 100 km/h. Nu stiu de ce, pentru ca nu exista zone in lucru pe autostrada. E adevarat ca nu exista nici o benzinarie, nici o iesire, nici o parcare, nici macar telefoanele de SOS. Practic, daca ai intrat, iesi doar la Ploiesti. Daca ai nevoie la baie, ghinion… Se lucreaza la iesiri, sunt semnalizate, dar mai avem de asteptat pana vor fi deschise.

Bord 140 kmh Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Cum spuneam, limita de viteza este de 100 km/h, dar eu vreau sa am un parcurs normal, adica exact asa cum se va circula cand A3 va avea limita de 130 km/h. Asa ca setez cruise-control-ul la 140 km/h si sper sa nu intalnesc nici un radar. Autostrada propriu zisa are 55 km si in tot timpul asta n-am atins frana. 140 km/h, constant. Cele cateva masini intalnite merg incet, probabil soferi care se minuneaza de faptul ca mai avem o autostrada, dupa ani de chin si amanari.

Hartile TomTom ale sistemului de navigatie al masinii imi arata ca sunt… in camp. Nu stiu inca de noua minune a infrastructuriii romanesti.

Navigatia TomTom Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Mai repede decat m-am asteptat, vad rafinariile Ploiestiului si indicatoarele spun ca autostrada A3 se termina. Tot intr-un sens giratoriu, la iesirea din Barcanesti, direct in centura ocolitoare a orasului Ploiesti. Stanga si de aici merg pe centura, cu 130 km/h, constant, pana unde se termina, la benzinaria Petrom.

Punctul final Petrom1 Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Opresc in parcare si fac bilantul: 76 km parcursi in 41 de minute, cu o viteza medie de 107 km/h si consum mediu de 6,8 litri/100 km. Computerul de bord imi mai spune ca am consumat in timpul asta 5,2 litri de motorina.

E timpul sa revin la Bucuresti, sa fac celalalt traseu, dar pe clasicul DN1. Pentru intoarcere, optez, normal, tot pentru autostrada.

DN1

46 minute mai tarziu opresc in Bucuresti, in acelasi loc, la urcarea pe podul de la Otopeni. Resetez computerul si plec, de data asta pe ruta clasica, DN1. Prin Otopeni e ceva glomeratie, dar traficul e fluent, merg cu 80 km/h mai tot timpul. Apoi, traficul este lejer, dar in nici un caz atat de lejer ca pe autostrada.

DN1 Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Merg si pe aici cam cum ar merge un om normal. Nu crispat dupa limitele de viteza, ci in functie de trafic, cu cei 10 km/h adaugati la limite. In localitati setez tempomatul la 80 km/h, iar in afara la 120 km/h si ajung la Barcanesti, in acelasi giratoriu unde se termina si autostrada A3. De aici e drum comun. 130 km/h. La Petrom opresc pentru al doilea bilant: 54 km parcursi in 38 de minute, cu o viteza medie de 84,6 km/h si un consum mediu de 5,4 litri/100 km. Pe parcursul traseului asta am consumat 2,9 litri de motorina.

Autostrada A3 sau DN1?

Valori comparative Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

Depinde… am demonstrat, in conditii reale, ca DN1 ramane un pic mai rapid (3 minute). Insignifiant, dar ma asteptam la un avantaj substantial al autostrazii, la nivel de timp. Insa autostrada A3 este mai lunga decat DN1 si mai pierzi timp si pana intri pe ea, pentru ca trebuie sa parcurgi 9 kilometri pe centura Bucurestiului. Lungimea mai mare si faptul ca mai adaugi inca 9 kilometri parcursi pe centura anuleaza plusul de viteza de pe autostrada.

Evident, DN1 ramane cea mai economica varianta, din punct de vedere al consumului, asa cum arata si cifrele. Economia este chiar semnificativa, pentru ca viteza de pe DN1 este optima pentru consum, iar pe A3 nu prea.

A3 Bucuresti Ploiesti Experiment: Bucuresti   Ploiesti, pe DN1 sau pe autostrada A3? Care i cel mai rapid traseu?

La toate astea se mai adauga un plus incontenstabil in dreptul autostrazii – siguranta. Nu sunt pietoni, nu sunt caini, nu sunt intersectii, sansele de accident sunt mult mai mici.

Deocamdata abia a fost deschisa, dar oamenii se vor obisnui cu ea si traficul va creste pe A3. Insa, in acelasi timp, se va mai relaxa pe DN1. Tot e bine, sa ne bucuram de ea, pentru ca cine stie cat va mai trece pana vom circula pe alta.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.