Nostalgie: Istoria motoarelor BMW V12 – 25 ani de traditie

Sunt cele mai rafinate motoare din lume, au o imagine nobila si, chiar si in aceste vremuri, nici un producator premium nu-si permite sa nu le ofere. Iata o mica istorie a motoarelor V12 din gama BMW.

Bavarezii ne amintesc faptul ca, in acest an, se implinesc 25 de ani de la aparitia primului motor V12 in gama BMW moderna. A debutat, cum era si normal, pe Seria 7, in 1987. Vorbim despre a doua generatie a Seriei 7, modelul 750i, echipat cu un propulsor V12 de 5 litri (erau vremurile cand ultimele doua cifre din denumirea modelului ne aratau exact cilindreea). Puterea maxima era de 300 CP, pare putin pentru standardele de astazi, dar era impresionanta acum 25 de ani.

BMW V12 Nostalgie: Istoria motoarelor BMW V12   25 ani de traditie

Primul motor V12 produs de BMW era unul complet nou, nu obtinut din “alipirea” a doua unitati cu 6 cilindri in linie si a facut senzatie la Salonul Auto de la Geneva, unde a debutat versiunea 750i. Punctele forte erau, pe langa putere, silentiozitatea si echilibrarea excelenta (cred ca stiti “testele” in care o moneda sta pe motor, in timp ce acesta merge – daca nu, vezi video).

Clientii de modele de lux asteptau asa ceva, BMW primind circa 3.000 de precomenzi, cand inca nu aratase oficial modelul 750i. A urmat apoi si modelul 750iL, cu ampatament marit. Ca idee, iata ce oferea cel mai avansat tehnologic BMW, acum 25 de ani: cutie automata, cu 4 trepte, suspensie autoreglabila pe puntea spate, care mentinea constanta garda la sol, indiferent de incarcatura, servodirectie Servotronic, al carei nivel de asistare depindea de viteza masinii, nu de turatia motorului, computer de bord cu monitorizarea tuturor functiilor masinii, control separat al climatizarii (dreapta-stanga) si multe altele.

BMW 750i Nostalgie: Istoria motoarelor BMW V12   25 ani de traditie

De asemenea, scaunele fata-spate erau reglabile electric, iar tetierele se ridicau automat pe pozitie doar cand sezutul detacta ca scaunul este ocupat.

BMW 750i a fost primul model de lux cu control electronic al amortizoarelor, se putea selecta fie modul confort si cel sport.

Revenind la motorul V12, acesta cantarea doar 240 kg si producea 300 CP/5.200 rpm si 450 Nm/4.100 rpm. Injectia si aprinderea erau controlate electronic, existand legaturi, prin intermediul unor unitati electronice, intre sistemele de siguranta activa si regimul motorului.

BMW 750i interior Nostalgie: Istoria motoarelor BMW V12   25 ani de traditie

BMW a explorat cu multi ani inainte configuratia V12

Bavarezii au inceput lucrul la un motor V12 inca din 1972, prin combinarea a doua propulsoare cu 6 cilindri in linie. 2 ani mai tarziu, motorul V12 era gata si oferea aceasi putere (300 CP) dintr-o capacitate de 5 litri ca si cel de productie, lansat in 1987. Insa, la acea vreme, 1974, motorul cantarea 315 kg si a fost considerat prea greu pentru a intra in productia de serie.

Constructorul german a inceput dezvoltatrea unui nou V12, in doua versiuni de clindree, 3,6 litri si 4,5 litri, aceasta ultima versiune fiind creditata cu 275 CP. Proiectul a fost insa abandonat din cauza crizei energetice din acea vreme.

BMW 750i si regula celor 250 km/h

Asa cum spuneam, in 1987, modelul 750i atragea atentia prin performante. Propulsorul foarte linistit chiar si la viteze mari, permitea o viteza maxima de 250 km/h, insa aceasta valoare era cea impusa (electronic) prin intelegerea intre producatorii germani. “La liber”, BMW 750i se ducea pana la 270 km/h.

BMW 750iL Nostalgie: Istoria motoarelor BMW V12   25 ani de traditie

Modelul a fost oferit pana in 1994, in cei 7 ani de productie fiind vandute circa 50.000 exemplare 750i. Adica unul din 6 modele Seria 7 vandute era cel echipat cu propulsorul V12.

Noul BMW 750i, mai puternic, mai economic

In 1994, BMW a prezentat noua generatie Seria 7, a treia. Nu a lipsit nici modelul 750i, al carui V12 avea acum 5,4 litri, dar si 326 CP, in conditiile in care consuma cu 13% mai putin. Isi face aparitia si primul computer de bord cu sistem de navigatie.

BMW 750i a doua generatie Nostalgie: Istoria motoarelor BMW V12   25 ani de traditie

O noua generatie si schimbarea de nume – BMW 760i

In 2002 a venit noul model Seria 7 cu motor V12, care se numea 760i. Motorul a ajuns la o capacitate de 6 litri si 445 CP, cuplat fiind la o cutie de viteze automata, cu 6 trepte. Modelul accelereaza pana la 100 km/h in 5,5 secunde si are un consum mediu de 13,4 litri/100 km.

BMW 760i Nostalgie: Istoria motoarelor BMW V12   25 ani de traditie

Actualul BMW 760i

A debutat in 2009, cu un motor V12 tot de 6 litri, in premiera cu turbo, care produce 544 CP si 750 Nm. Si-a facut aparitia si cutia automata cu 8 trepte, iar timpul de accelerare pana la 100 km/h este de doar 4,6 secunde. Consumul mediu a scazut pana la 12,8 litri/100 km.

BMW 760i generatia actuala Nostalgie: Istoria motoarelor BMW V12   25 ani de traditie

Cam asta a fost, am scris mult, dar pe mine ma pasioneaza cronologiile astea, pentru ca-mi amintesc mereu cat de repede evolueaza tehnologia si cate lucruri frumoase se faceau si in trecut. Sper sa va placa!

82234 Nostalgie: Istoria motoarelor BMW V12   25 ani de traditie

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.