Drive-test: Nissan Juke 1.6 Turbo 4×4 – Piticul culturist

Recunosc, atunci cand am vazut primele poze cu Nissan Juke am crezut ca japonezii au innebunit daca au curajul sa ofere asa ceva in serie. Masina mi s-a parut foarte ciudata, urata chiar. Greseala mea, din cauza asta spun ca unele masini trebuie vazute “pe viu” inainte de a-ti forma o opinie despre ele.

Nici acum, dupa aproape 3 ani de la lansare, Nissan Juke nu mi se pare o masina frumoasa pentru toata lumea. Nici pentru mine nu este, dar in nici un caz nu-i urata. E doar diferita, cu priza la un anumit segment de public si “da” mult mai bine in trafic decat in poze. Pana la urma, Nissan stie ce face, doar s-a specializat atat de mult pe SUV-uri si crossovere, incat, in Europa, nu prea mai vedem altceva de la ei, cu exceptia noului Micra si a lui 370Z.

Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4 Drive test art1 Drive test: Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4   Piticul culturist

Nissan Juke s-a impus deja pe piata, iar principalul argument in favoarea lui tine de design. In special de cel al partii frontale desenata masiv, cu farurile pe doua nivele, care-l face absolut inconfundabil si-l plaseaza in centrul atentiei, indiferent de companie. Speculeaza excelent dorinta noastra instinctiva, chiar daca nu neaparat recunoscuta, de a fi remarcati.

Interiorul nu-i deloc atat de extravagant ca exteriorul, dar plansa de bord e suficient de tinereasca incat nu simti o discrepanta prea mare. Spatiul este la un nivel convenabil, in conditiile in care Juke are putin peste 4,1 metri lungime. E mai mic decat pare in poze.

Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4 Drive test art2 Drive test: Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4   Piticul culturist

In vreme ce, in Romania si nu cred ca numai la noi, majoritatea clientilor prefera versiunea de baza la nivel tehnic, adica motor de 1,6 litri cu 117 CP, tractiune fata si cutie manuala, Nissan are si un Juke mai special la capatul de sus al gamei. Unul care te face sa intelegi cum le-a venit ideea de a adapta platforma lui Nissan GT-R pe buburuza asta.

Modelul de care vorbesc si pe care l-am testat vine cu un motor de 1,6 litri DIG-T, adica turbo, care produce 190 CP si 240 Nm. Suna bine cifrele astea, dar se simte si mai bine cum sunt puse in valoare si aici ma refer la sistemul de tractiune integrala. Nissan ii spune 4×4-i cu Torque Vectoring si va explic imediat ce poate sa faca. La baza, este sistemul de tractiune integrala de la Nissan, regasit pe mai multe modele din gama, doar ca, in cazul lui Juke, sistemul permite distributia variabila a tractiunii intre rotile puntii spate. Asadar, fiecare roata din spate primeste atat cuplu cat e necesar pe moment.

Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4 Drive test art3 Drive test: Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4   Piticul culturist

In mod normal, Juke poate rula doar cu tractiune fata, dar cand conditiile de aderenta o cer, rotile spate sunt antrenate cu cat e nevoie la momentul respectiv. In viraje insa, in functie de unghiul directiei, acceleratie, aderenta si acceleratia laterala, incepe “dansul” intre rotile spate, care primesc, individual, nivelul de tractiune necesar pentru a contracara subvirarea.

Cum se simte? Foarte-foarte bine, un viraj abordat cu viteza mai mare decat e cazul te arunca pe trasa impusa cu senzatia clara ca spatele face asta, desi si rotile fata te “scot” de acolo, asta in conditiile in care instinctul iti spune ca masina ar trebui sa derapeze. N-o face insa si simti imediat ca-i un pic altceva decat un 4×4 normal, de SUV. Gliseaza usor cu electronica decuplata, iti da niste fiori, dar se duce pe sine unde vrei, fara mari eforturi cu volanul.

Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4 Drive test art4 Drive test: Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4   Piticul culturist

Daca va intereseaza cifre exacte, masina ajunge la 100 km/h in 8,4 secunde si atinge 200 km/h.

Va mai spun ca suspensiile sunt setate exact asa cum trebuie pentru un SUV-ulet cu aceasta capacitate de a aborda virajele. E o sportivitate calculata, nu rupe spatele, dar nici nu-ti da senzatia de nesiguranta cand insiri virajele.

Foarte placut sistemul, foarte sportiv, eficient, dar tras putin in jos de cutia CVT, singura disponibila in aceasta configuratie. Este una adaptata, mai buna decat un CVT normal, dar care-ti ofera uneori si niste momente de intarziere deloc in ton cu resursele motorului. E pacat ca nu ofera o manuala pentru acest sistem 4×4. Cutie manuala se poate comanda, cu acest motor, dar doar cu tractiune fata.

Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4 Drive test art5 Drive test: Nissan Juke 1.6 Turbo 4x4   Piticul culturist

Despre consum nu pot sa va spun decat ca, in Bucuresti, eu n-am prea reusit sa obtin sub 15 litri/100 km (oficial e 9,8 litri/100 km), dar nici ritmul meu n-a avut de-a face cu economia. Dupa primele viraje, incepi sa-ti dai seama ca-i prea plictisitor sa le abordezi normal, iar computerul de bord iti arata cu cat esti sanctionat la consum. Daca vrei sa mergi linistit, poti decupla sistemul 4×4 si sigur te mai apropii de ce-ti spune constructorul.

Pretul e la nivelul unui hothatch cu mai multi cai in plus. Nissan Juke 1.6 Turbo, cu 4×4, pleaca de la 24.840 euro, iar daca nu vrei tractiune integrala si CVT, pretul scade la 21.640 euro. Da, imi place motorul, dar mai mult de jumatate din experienta la volanul acestui model e asigurata de sistemul de tractiune integrala, asa ca, daca tot ai ajuns la nivelul a 21.000 euro, merita 3.000 euro in plus ca sa simti o idee din ce ofera GT-R.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.