Noul cod rutier a intrat in vigoare

Noul cod rutier a intrat in vigoare incepand cu ziua de sambata, 19 ianuarie. Desi in esenta nu include schimbari foarte importante pentru conducatorii auto, aduce totusi unele modificari care ne vor influenta activitatea “soferistica”.

Una dintre acestea prevede obligativitatea examenului medical la fiecare preschimbare de permis (pana acum acest lucru nu era necesar daca schimbarea se facea inainte de expirarea actului). Desi pentru un sofer tanar si sanatos vizita medicala poate parea enervanta si cheltuitoare de timp si bani, sa nu uitam ca sunt destui oameni in varsta care se incapataneaza sa conduca desi uneori nu mai sunt in deplinatatea facultatilor fizice, punand in pericol siguranta traficului.

Road Noul cod rutier a intrat in vigoare

Un examen medical costa la o clinica particulara intre 150 si 200 de lei si necesita o perioada de 60-90 de minute cu o programare prealabila prin telefon. Avand in vedere ca acest lucru este necesar o data la zece ani (in cazul soferilor amatori), cred ca masura este bine-venita.

In cazul soferii profesionisti, valabilitatea permisului a scazut la cinci ani iar preschimbarea implica de asemenea vizita medicala, ceea ce este de asemenea un lucru foarte bun, avand in vedere responsabilitatea ridicata.

O alta veste buna este obligativitatea unui permis pentru conducerea vehiculelor incadrate in categoria “mopede” (categoria “AM”), ceea ce va “destresa” sensibil traficul in orasele mari, in special in anotimpurile calde. Si nu ma refer aici la reducerea numarului de scutere pe strazi (daca ar fi dupa mine, as incuraja inlocuirea automobilului propriu cu un scuter pe rute scurte) ci mai ales la limitarea accesului pe strazi a teribilistilor deloc hotarati a respecta reguli elementare de circulatie, care incurca atat soferii cat si pietonii.

Road 2 Noul cod rutier a intrat in vigoare

De notat si ca a crescut varsta la care se poate obtine permis de categoria A pentru motociclete mai puternice de 35 kW (48 CP), de la 21 la 24 de ani.

Noul cod rutier prevede si sanctiuni destul de usturatoare pentru biciclistii care incalca regulile de circulatie si care circiula pe carosabil atunci cand ruta este prevazuta cu pista special destinata bicicletelor.

Din pacate, suntem in Romania, deci prin definitie lucrurile nu pot fi 100% pozitive. Guvernul nu a reglementat inca obtinerea permiselor pentru mopede, așa ca cei care isi castiga painea livrand diverse cu ajutorului unui scuter de cilindree redusa nu prea au in acest moment o posibilitate reala de a-si continua legal activitatea.

Road 3 Noul cod rutier a intrat in vigoare

Apoi, trebuie sa stiti cam cum sunt facute pistele de biciclete (in Bucuresti cel putin), cat de repede se degradeaza si cat de aglomerate sunt – ma refer aici la masini parcate, pietoni si tot felul de alte obstacole. Si iata cum o masura teoretic buna poate ajunge sa fie abuziv aplicata in zone cu infrastructura deficitara, doar pentru ca asa spune legea.

P.S. Era sa uit: permisele vor arata altfel, dar asta chiar nu cred ca afecteaza pe nimeni momentan. Voi reveni asupra subiectului cand ma voi dumiri si eu mai bine asupra unui alt amanunt: notarea in permis a unor restrictii pe care titularul le poate avea la sofat.

Despre autor

Pasionat de automobile de pe vremea cand mai repede vedeai pe strada un Buick decat un BMW - de unde si atractia deosebita pentru masinile americane clasice. Jurnalist auto din anul 2000, de cand a colaborat in special cu revistele Auto Test, Auto Mondial si Autoshow.