Drive test – Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Ca o persoana care a urmarit era moderna a lui Dacia inca de la inceput, am fost foarte curios sa testez noul Logan pentru a vedea cat de mult a evoluat modelul de capatai al constructorului in cei aproape noua ani de la lansarea sa. Asadar, am programat un test cu Logan-ul motorizat de noul propulsor turbo de 0,9 l si 90CP, insa din pacate (sau din fericire), o modificare de ultim moment a facut ca in loc de acesta sa-mi fie pus la dispozitie “starul” noii game, versiunea Stepway a lui Sandero.

Ca si in trecut, Stepway este in esenta un Sandero caruia i-a fost aplicat un tratament “off-road”, care il face sa arate mult mai bine. Totusi, chiar ignorand detaliile extravagante, este usor de observat evolutia reusita la nivel stilistic, comparativ cu generatia precedenta, si asta in conditiile in care designul vechiului Sandero a fost mult mai reusit decat al Loganului. Francezii s-au tinut de cuvand, respectand intocmai strategia anuntata inca de acum doi-trei ani, conform careia Dacia va primi un design germanic, eficient, iar Renault unul latin, mai pasional.

Dacia Sandero Stepway Drive test art1 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

De acord, designul este intotdeauna o chestiune de gust, dar oricat am incerca noi sa judecam fiecare detaliu in parte, realitatea e ca, in ansablu, designul noilor Logan/Sandero este foarte modern si poate face fata cu brio oricarei comparatii cu alt model de aceeasi clasa. Iar Stepway, este, in mod special, foarte reusit.

La interior

Dacia Sandero Stepway Drive test art2 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Inca de la aparitia primului Logan, modelele Dacia nu s-au remarcat printr-o pozitie de condus foarte reusita. Pedalierul nu este suficient de adanc, volanul este relativ departat iar scaunele sunt parca prea inalte. Nici in noul Stepway nu am sesizat vreo imbunatatire notabila, insa scaunul reglabil pe inaltime si volanul, de asemenea reglabil pe inaltime, permit configurarea unei pozitii care, desi nu va fi optima pentru toti soferii, va fi suficient de confortabila. Stiu ca impementarea unui reglaj pe adancime al coloanei de directie implica costuri suplimentare, insa sunt convins ca o astfel de posibilitate va schimba mult in bine pozitia de sofat a modelelor Dacia.

Dacia Sandero Stepway Drive test art6 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Desi mirosul si calitatea materialelor folosite sunt relativ similare cu ale modelelor din prima generatie, habitaclul dezvaluie un plus de rafinament vizibil, datorat in special unor forme mai complexe, dar si unor finisari mai atente. Cel putin in cazul versiunii Stepway gasim in interior ornamente gri care incadreaza partea superioara a consolei centrale, bratul inferior al volanului sau manerele fetelor de usi, inele cromate in jurul aeratoarelor, tablou de bord elegant sau plastic mat pe consola (cum am vazut la Renault Clio III sau Megane II facelift). Partea superioara a plansei de bord nu este din spuma, insa tiparul plasticului rigid face o treaba destul de buna in a te pacali ca ar fi moale.

Poate doar fetele de usi ar putea arata mai bine, in cazul nostru fiind aproape complet negre si foarte terne. Din fericire, pe baza imaginilor de presa ale noului Logan MCV, putem afirma ca viitoarele versiuni superioare de echipare care urmeaza sa apara in gama vor rezolva aceasta problema. Tapiteria din Stepway este frumoasa si dedicata exclusiv modelului, dar scaunele in sine nu mi s-au parut diferite de cele din trecut din punct de vedere al proprietatilor “anatomice”, fiind aproape complet lipsite de sprijin lateral.

Dacia Sandero Stepway Drive test art4 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Indicatoarele de bord sunt grupate acum in trei alveole, cea din dreapta gazduind exclusiv display-ul electronic pentru informatiile jurnalierului, computerului de bord, pilotului automat etc., care in trecut era plasat central.

Unul dintre detaliile criticate in trecut – pozitia comenzilor geamurilor electrice – a ramas neschimbta. Posesorii de Dacia s-au obisnuit, pentru ceilalti e nevoie de ceva timp. S-a schimbat insa designul lor: arata mult mai bine, dar sunt si mai mici, deci cumva mai greu de nimerit din prima. De fapt, practic toate comenzile arata diferit acum – recunosc unele repere de la modelele Renault, dar nu intodeauna.

Putem puncta si o evolutie a ergonomiei, avand in vedere ca exista si repozitionari inspirate ale unor comenzi. Astfel, butonul pentru inchiderea centralizata si-a gasit, impreuna cu butonul de avarie, locul in partea superioara a consolei centrale. Comanda oglinzilor electrice nu mai este la baza consolei centrale, sub frana de mana, ci pe plansa de bord, in stanga volanului.
Dacia Sandero Stepway Drive test art5 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Langa aceasta gasim un buton inscriptionat “Eco”, despre care oficialii ne informeaza ca poate reduce consumul cu pana la 10%, functia efectuand “corectii ale unor parametri de conducere” (citat din comunicatul de presa) si intervenind asupra functionarii sistemului de climatizare. Marturisesc ca nu am observat un comportament sesizabil diferit cu functia “Eco Mode” activata, insa nici nu am insistat prea tare asupra acesteia in acest prim test cu noua generatie a lui Logan/Sandero – poate pe viitor ii voi dedica mai multa atentie. Foarte “eco” si laudabila este insa prezenta unui martor luminos de indicare a schimbarii corecte a treptelor de viteze, care va veni in special in ajutorul soferilor incepatori – un detaliu simplu, care ar trebui sa-si gaseasca locul in orice automobil modern.

Spatiile de depozitare s-au pastrat in mare parte la locul lor, insa a aparut unul nou incastrat in plansa de bord, central. In general, spatiul interior este foarte bun, in special pe latime si inaltime. Bancheta spate aproape neprofilata garanteaza confortul pentru trei pasageri la un nivel intalnit mai degraba la modele din segmentele superioare. Portbagajul este de asemenea mare (320 de litri), accesul este bun iar bancheta fractionabila 1/3-2/3 este standard la Stepway.

Dacia Sandero Stepway Drive test art3 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Am apreciat foarte mult sistemul “Media Nav”, disponibil standard pe Stepway si contra 300 de euro pe alte versiuni mai slab echipate. O spun din start: trebuie ales! Pe langa rolul de navigator, sistemul include si radio, conexiune USB si Bluetooth (inclusiv streaming audio) – adica tot ce ii trebuie omului modern. Sistemul nu este perfect, utilizarea lui optima necesitand o perioada oarecare de obisnuinta. Eliminarea unor comenzi de pe consola centrala inseamna ca trebuie sa apelati des la satelitul de comanda audio din zona volanului, in acest caz mai mult decat un supliment al sistemului audio, ci complementar cu acesta. Trecerea intre meniurile din “Media Nav” se face insa foarte usor, deoarece ecranul are o diagonala respectabila (7 inci), asigura un feedback bun la atingere si are iconite mari si usor lizibile.

Motor si performante

Modelul testa era echipat cu dieselul de 1,5 litri si 90 CP. Turometrul este gradat pana la 7000 rpm si nu are o zona rosie. Alimentarea este taiata pe la 5.400 rpm, dar este greu sa ajungi in mod normal pana la aceasta turatie, deoarece dupa 4000 rpm motorul devinde destul de zgomotos. Dacia a lucrat insa la izolarea fonica, care este mai buna decat in trecut, datorita folosirii unor materiale de izolare suplimentare. In cazul dieselului, ajuta si implementarea unor noi injectoare.

Dacia Sandero Stepway Drive test art7 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Masina se comporta excelent in oras. Cutia de viteze este foarte bine etajata, cu treptele 1 si 2 relativ scurte, a treia destul de lunga si 5 si 6 de asemenea ceva mai apropiate. Cu o a treia treapta – sa-i spunem “de legatura”, Stepway poate rula foarte bine in primele trei rapoarte in orase si in ultimele trei in afara acestora. Spre exemplu, la 60 km/h, treapta a cincea presupune o turatie ce abia depaseste 1000 rpm, ceea ce nu o recomanda in oras. Iar a patra este potrivita doar daca, in functie de limita de viteza, ne stabilizam pe la 60-70 km/h.

Motorul prinde viata inca de la turatii reduse, masina simtindu-se, cel putin in traficul urban, foarte vioaie (la viteze mai mari dieselul isi mai pierde din chef). Un parcurs prin Bucuresti, in timpul saptamanii si in conditiile unui trafic si a unui stil de sofat absolut normale, a dus la afisarea de computerul de bord a unei cifre de 6,2 l/100 km pentru consumul mediu. Este adevarat, chiar cu butonul eco activat si respectand intocmai indicatiile asistentului de schimbare a treptelor, mi-e greu sa cred ca te poti apropia de cifra oficiala de 4,6 l/100 km, insa o coborare serioasa sub 6 l/100 km este mai mult decat plauzibila.

Dacia Sandero Stepway Drive test art8 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Situatia se schimba cand iesim din oras. Dat fiind ca Stepway este o masina inalta, iar in plus Logan-ul in sine, din considerente legate de spatiu, nu are o caroserie chiar aerodinamica, consumul creste proportional cu viteza. Stepway are in plus, pe langa garda la sol mai mare, si protectii suplimentare ale caroseriei, traverse de ancorare pe plafon si in general cam tot ce-l face sa arate atat de bine si de pregatit de aventura, detalii care isi cer tributul la drum lung.

Dau vina pe rezistenta aerului pentru ca, la 140 km/h pe ceas (real circa 135 km/h, verificat cu un sistem GPS), motorul ruleaza relativ relaxat, la 2.750 rpm. In functie de vant sau de diferentele de nivel, consumul se inscrie undeva intre valorile de 7,5 si 8 l/100 km. La 130 km/h insa (tot pe ceas, circa 125 km/h real), consumul de combustibil scade cu mai bine de o jumatate de litru la 100 km, adica salvati de o cafea pe un drum pana la mare, cu pretul unei intarzieri neglijabile.

Dacia Sandero Stepway Drive test art9 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

La viteze de pana in 100 km/h, consumul este mult mai mic, insa totusi departe de cei 3,7 l/100 km/h anuntati oficial. Poate doar mentinerea unei viteze de pana in 70 km/h sa coboare cifra sub 4 l/100 km, insa nu vorbim de conditii normale de deplasare.

Un mare plus, din punctul meu de vedere, este aparitia in lista de echipamente (standard in cazul lui Stepway) a unui regulator de viteza, care va ajunge in curand pe toata gama si pe care il recomand indiferent de model. Sa recunoastem – Dacia nu a oferit niciodata o pozitie la bord foarte odihnitoare la drum lung, iar cruise-controlul ajuta foarte mult, mai ales ca poate fi utilizat pe orice drum interurban (uitati legenda conform careia este folositor doar pe autostrada).

Tinuta de drum

A fost prima data cand am condus un Stepway, dar nu m-am asteptat sa gasesc diferente majore la tinuta de drum in raport cu alte modele care folosesc platforma B0, avand in vedere ca este vorba cam de acelasi gabarit si o masa proprie apropiata etc. Am intalnit in testele realizate de alti colegi referiri (destul de vagi, este adevarat) cu privire la o modificare relativ importanta, in bine, a suspensiei. Nu am putut confirma acest lucru in comunicatul de presa oficial, care mentioneaza doar modificari la nivelul sistemului de directie, asa ca prefer sa fiu ceva mai rezervat la acest capitol. Promit sa aprofundez cu prima ocazie.

Dacia Sandero Stepway Drive test art10 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Sandero Stepway se conduce cam ca o Dacia normala, tinuta de drum fiind destul de bine “legata”. Suspensia este confortabila dar nu foarte ferma. Cum insa nici masina nu este foarte grea (1158 kg), compromisul se dovedeste inspirat in viata de zi cu zi. Garda la sol mai mare implica o sensibilitate sporita la transferul rapid de mase stanga/dreapta, dar iar, greutatea tinuta sub control este si aici un avantaj, facand ca reactiile sa fie usor de intuit. Un plus notabil tine de disponibilitatea in echiparea de serie a unui sistem de control al stabilitatii, care poate scoate soferii mai energici din situatii neplacute.

In regim de autostrada, 140 km/h este o viteza la care automobiulul poate rula relaxat, insa care necesita uneori mici corectari ale directiei. Inca o data 130 km/h s-a dovedit o viteza de croaziera excelenta pentru Stepway, pentru ca in acest caz zgomotul scade sensibil si deja nu mai sunt necesare acele corectii.

Dacia Sandero Stepway Drive test art11 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

In afara asfaltului, comportamentul lui Stepway este  la nivelul oricarui SUV mic sau compact – evident, atata timp cat nu exista probleme de motricitate. Suspensia filtreaza bine neregularitatile, nu exista zgomote suspecte, iar parcurgerea unui drum de pamant (ca cel din imagini) cu viteze de 50-60 km/h nu compormite sensibil confortul interior. Capacitatile de trecere sunt de asemenea destul de bune, datorita dimensiunilor compacte, garzii mare la sol, consolelor relativ scurte si masei proprii destul de mici. Ornamentele de protectie ale caroseriei, desi aduc in primul rand avantaje de ordin stilistic, pot fi de folos atunci cand se ruleaza in zone bogate in vegetatie.

Preturi si echipamente

In versiunea diesel, Sandero Stepway costa 12.350 euro, cu TVA inclus. Nu este putin, insa, dupa cum am spus deja, lista de echipamente standard este destul de bogata, incluzand cam tot ce este mai bun din noua gama Logan/Sandero. Practic, singurul “echipament” optional pe care l-am identificat in configuratorul lui Stepway este harta Europei (standard navigatia include doar harta Romaniei), pentru 100 de euro. Nici macar alegerea vopselei, din paleta relativ redusa de patru nuante, nu costa nimic. De fapt, singura optiune relativ importanta care nu exista pentru Steway este comanda electrica a geamurilor din spate.

Dacia Sandero Stepway Drive test art12 Drive test   Dacia Sandero Stepway – Pret de compacta, pretentii de SUV

Desi dieselul mi s-a parut foarte potrivit spiritului de “aventurier” al lui Stepway, nu trebuie uitata nici versiunea echipata cu noul motor pe benzina de 0,9 litri si 90 CP, care costa cu 1400 de euro mai putin (10.950 euro). In anumite cazuri, aceasta poate fi o achizitie mai bine justificata (spre exemplu in cazul unui rulaj anual de circa 10-15.000 km). Insa mai multe despre acest motor vom povesti cu ocazia unui test viitor.

Cat despre evolutia gamei, este clar ca nu mai vorbim de automobile strict rationale, Dacia avansand mult spre normalitate in ceea ce priveste designul, perfomantele, echipamentele disponibile si mai ales atmosfera la bord. Practic, singurul capitol la care am observat o “stagnare” tine de comportamentul rutier, care nu pare ca s-a modificat prea mult – ceea ce, ca si pana acum, ii va multumi pe unii si intrista pe altii.

Despre autor

Pasionat de automobile de pe vremea cand mai repede vedeai pe strada un Buick decat un BMW - de unde si atractia deosebita pentru masinile americane clasice. Jurnalist auto din anul 2000, de cand a colaborat in special cu revistele Auto Test, Auto Mondial si Autoshow.