Veni, vidi, labori… vinci!

Am adaugat un termen celebrului dicton latin pentru a parafraza mai bine ceea ce a insemnat, grosso modo, acest concurs de design despre care va spunea colegul Dan Scarlat in postul anterior: multa munca.

In primul rand, trebuie sa spun, pentru cei ce nu stiu, Local Motors este un mic constructor american de automobile, cunoscut pentru modelul exotic Rally Fighter, un soi de coupe 4×4 extrem, special conceput pentru pasionatii de competitii, dar perfect adaptat si pentru drumurile de zi cu zi, care se produce la comanda, intr-o microfabrica, in Phoenix, Arizona.

Cili PROIECT spate Veni, vidi, labori… vinci!

De asemenea, pe langa facilitatea de productie, Local Motors a dezvoltat, prin intermediul site-ului „the Forge”, o comunitate on-line unde se dezbat subiecte din domeniile designului auto, ingineriei, productiei, solutiilor tehnice si competitiilor motorizate. LM organizeaza permanent concursuri de design auto in parteneriat cu diversi sponsori, membri comunitatii fiind invitati sa participe ca si concurenti, Rally Fighter fiind produsul unui asemenea demers. Recent incheiata, competia maraton, organizata in parteneriat cu celebrul lant Domino’s Pizza, a urmarit crearea unui vehicul specializat de livrare la domiciliu, primul de acest fel, dezvoltat pe baza unui studiu de fezabilitate, realizat anterior de compania Domino’s si adresat catre baza clientilor sai francizori din Statele Unite ale Americii, dispusi sa investeasca aproximativ 20.000 de dolari intr-un vehicul foarte specializat pentru livrarea de pizza la domiciliu, astfel incat sa nu mai fie nevoiti sa foloseasca alte mijloace ineficiente si complet inadecvate acestui serviciu.

faza 4 modelul 3d rezultat Veni, vidi, labori… vinci!

Astfel, pe 13 august 2012, s-a lansat prima etapa a competitiei ce avea ca scop crearea acestui „Ultimate Delivery Vehicle”, numita „Industrial Design”. Pe baza unui caiet de sarcini destul de stufos si strict se cerea participantilor dezvoltarea unui design original pentru un vehicul modern, specializat, care sa indeplineasca cerinte foarte specifice, dar sa fie perfect realizabil, pe cat posibil in limita unor costuri care sa nu depaseasca valoarea specificata de 20.000 de dolari.

La start s-au aliniat 398 de participanti entuziasti din 40 de tari, prin nu mai putin de 491 de proiecte initiate, din care doar 193 au fost finalizate. Dintre acestea doar 127 au fost validate, indeplinind toate cerintele tehnice, acestea intrand in linie dreapta pentru votul comunitatii. In urma votului, primele 10 proiecte au luat calea jurizarii, astfel ca Domino’s si LM au stabilit drept castigator pe slovenul Anej Kostrevc, alias Extreme, si al sau proiect „Pack”.

castigator faza 1 Anej Kostrevc Veni, vidi, labori… vinci!

In primii 10 clasati s-au aflat si doi designeri romani, pe locul 5 Ianis Vasilatos si pe 7 Marius Flitar.

loc 5 faza 1 Ianis Vasilatos Veni, vidi, labori… vinci!

loc 7 faza 1 Marius Flitar Veni, vidi, labori… vinci!

La aceasta etapa subsemnatul nu s-a clasat in primii 10, dar am perseverat…

faza 1 D box Marian Cilibeanu Veni, vidi, labori… vinci!

Etapa a doua, numita „Packaging”, si-a pornit motoarele pe 31 octombrie, fiind o premiera in istoria concursurilor LM. A fost primul concurs „colaborativ” in sensul ca banii pusi in joc s-au impartit intre participantii activi la etapa respectiva. Astfel, concurentii au fost invitati sa participe prin comentarii, idei, desene, schite, imagini 3D, scopul final fiind alegerea unei platforme pe baza careia sa se construiasca modelul final. Pentru asta s-a propus o lista initiala de 8 platforme eligibile (Fiat 500, Chevrolet Spark, Honda Fit, Chevrolet Sonic, Mazda 2, Kia Soul, Ford Fiesta si Nissan Cube) la care, in urma discutiilor s-au adaugat smart fortwo si Toyota IQ, in final alegandu-se, datorita unui algoritm complicat, in urma analizelor si a chat-urilor live permanente la care am participat pe parcursul etapei, Chevrolet Spark.

faza a doua Veni, vidi, labori… vinci!

Nu toata lumea a fost fericita cu alegerea respectiva si, odata cu acest moment, s-a conturat ideea ca desemnarea castigatorului fazei intai a fost cam neinspirata, sau cel putin controversata, modelul sau fiind aproape imposibil de aplicat in noile conditii, adaptarea la platforma lui Spark punand probleme imense de inginerie si logistica. A fost momentul in care parea ca toata lumea s-a blocat, dar, pana la urma fiecare a avut cate ceva de invatat de la ceilalti si a fost o etapa ultraeducativa, desi, de data asta, partea de inginerie a luat caimacul, designul propriu-zis cazand pe locul 2. Cu ocazia asta ne-am dat cu totii seama ca avem enorm de multe restrictii tehnice cu care va trebui sa lucram pentru a crea totusi ceva remarcabil.

 Etapa a treia, numita „Interior”, a inceput pe 27 noiembrie, numarul participantilor (20 din 7 tari) imputinandu-se considerabil. Din 24 de proiecte startate au fost validate 19, la final fiind declarati, la egalitate, doi castigatori, romanul Lucian Acatrinei si indianul Rohit Kumar, pe locul trei clasandu-se un alt roman, Mihai Stoianov.

loc 1 faza 3 Lucian Acatrinei Veni, vidi, labori… vinci!

loc 1 faza 3 Rohit Kumar Veni, vidi, labori… vinci!

Etapa a fost din nou una foarte disputata, deoarece amenajarea interiorului a fost un subiect extrem de important pentru Domino’s. Cu toate astea, eforturile s-au canalizat catre crearea unor spatii specializate pentru anumite tipuri de comenzi si eficientizarea la maxim a fluxului de livrare, pastrand simplitatea, logica si costurile mici de productie si intretinere.

loc 3 faza 3 Mihai Stoianov Veni, vidi, labori… vinci!

faza 5 loc 3 interior Ianis Vasilatos2 Veni, vidi, labori… vinci!

Pe 10 ianuarie 2013 a inceput a patra etapa a competitiei, numita „Surface Development”, o noua etapa colaborativa care a avut drept scop stabilirea detaliilor de design exterior si interior in vederea definitivarii modelului 3D pe baza caruia ar urma construirea unui prim prototip al viitorului concept. Din nou, participantii etapei au fost rugati sa participe cu idei, desene, schite, 3D-uri, comentarii, iar cei de la Domino’s si LM cu feed-back-uri pe forum si in cadrul chat-urilor live organizate periodic. In urma indelungilor dezbateri si controverse, (aici marturisesc ca, personal, am fost pe punctul de-a lasa totul balta, fiind in total dezacord cu organizatorii, la un moment dat) s-a stabilit ca punctele principale de interes ale vehiculului vor fi partea frontala, compartimentul special din spatele soferului si usa acestuia precum si organizarea interiorului pe module. In aceasta etapa a devenit clar ca designul castigator in etapa intai va trebui uitat, foarte putini dintre participanti amintind in schitele lor de elemente din acel proiect, desi, pe parcursul etapelor anterioare, cu totii ne-am straduit sa incercam integrarea sa in model. Pur si simplu parea sa nu se potriveasca…

faza 5 loc 3 interior Ianis Vasilatos Veni, vidi, labori… vinci!

Ultima etapa a maratonului a inceput pe 11 februarie. Sub numele de „Rendering”, participantilor li s-a cerut crearea unor imagini fotorealistice ale viitorului vehicul atat de exterior cat si de interior, pe baza modelului 3D modificat distribuit de organizatori. Din cele 28 de proiecte incepute de 22 de participanti din 8 tari, doar 18 au fost validate, aprecierea lor facandu-se pe baza a 4 criterii: design exterior, design interior, cel mai bun branding si cea mai buna scena de noapte. Cu exceptia designului interior, unde a punctat decisiv amicul meu din Oradea, Ianis Vasilatos, toate celalate categorii le-a bifat cu succes proiectul meu D-box 2,

Cili PROIECT usa deschisa Veni, vidi, labori… vinci!

dupa cum deja ati aflat deja, iar una dintre cele doua mentiuni speciale, acordate de juriu, a fost adjudecata de Mihai Stoianov din Resita.

faza 5 mentiune Mihai Stoianov1 Veni, vidi, labori… vinci!

Acum, sincer, nu stiu daca acest model se va construi pe bune, sau daca chiar va arata ca in imagini. Cel putin la nivel de intentie, astea sunt planurile… Realitatea ar putea sta putin diferit, vom vedea, cert este ca a fost o experienta uluitoare, un concurs maraton (cel mai lung organizat de LM), 7 luni de foc, in care cu totii am avut de invatat cate ceva (eu personal am invatat o groaza de lucruri in multe domenii), in special ca oamenii sunt foarte interesanti in modul lor divers de a gandi si a vedea lucrurile, mai larg sau mai limitat, ca exista un potential urias de creativitate acolo unde nu te astepti, ca nu trebuie sa fi un mare specialist ca sa ai o idee foarte buna si, cel mai important, ca unii oameni, sunt suficient de deschisi sa accepte ca altii sunt mai buni ca ei, si ca, incurajandu-i, ajutandu-i si se exprime nu fac altceva decat sa se ajute pe ei insisi sa se dezvolte, iar asta nu poate fi decat o filosofie castigatoare.

Marian Cilibeanu D Box2 Project 11 Veni, vidi, labori… vinci!

In plus, sunt mandru de microcomunitatea romaneasca de pe Local Motors care este extrem de activa si care cam „matura” cele mai multe dintre premiile puse in joc la concursuri. De altfel, oficialii LM recunosc ca romanii sunt printre cei mai puternici competitori si sustinatori ai comunitatii si unii dintre cei mai pertinenti parteneri de discutii pe cele mai multe dintre domeniile dezbatute pe site. Toate concursurile mari organizate de LM in ultimul an au fost castigate de designeri romani: Marius Flitar a castigat concursul Peterbilt RIG 2, iar Cosmin Mandita a castigat etapa finala a concursului BMW Urban Driving Experience Challenge.

Peterbilt RIG 2 winner Marius Flitar Veni, vidi, labori… vinci!

BMW winner Cosmin Mandita Veni, vidi, labori… vinci!

Voi reveni saptamana viitoare cu un material de detaliu despre proiectul meu, ceva mai tehnic, despre design, pentru cei pasionati de domeniul asta fascinant, in care va voi povesti cum am trecut prin etapele dezvoltarii sale si care au fost problemele principale, precum si care cred eu ca au fost motivele pentru care a fost ales castigator la cele trei categorii.

Despre autor

Designer, jurnalist auto, 17 ani experienta in presa scrisa si on-line, illustrator, tehnoredactor.