General Motors si Ford colaboreaza pentru a dezvolta o transmisie automata cu zece (!) trepte

Cei care au astazi peste 30 de ani isi amintesc cu siguranta de Daciile sau Trabanturile parintilor, echipate cu o cutie de viteze manuala cu patru trepte. Undeva, prin anii ’80, Dacia a propus si o transmisie cu cinci trepte, fapt care a fost perceput atunci ca o dovada de evolutie, de modernism.

Ideea este ca, in privinta numarul de trepte dintr-o cutie de viteza, manuala sau automata, evolutia pare a nu se fi oprit nici astazi, la peste 100 de ani de la “democratizarea” automobilului. Ca tot am amintit, celebrul Ford T avea o transmisie manuala cu doua trepte. Ulterior, cam o data la doua decade, inca o treapta s-a adaugat pentru o eficienta sporita. Astazi, mai toate automobilele moderne cu oarece pretentii au cutii cu sase trepte standard. Porsche 911 si Chevrolet Corvette au mers chiar pana la sapte trepte, si a spune astazi ca acest lucru nu se va generaliza s-ar putea sa se dovedeasca incorect.

Cutie ZF General Motors si Ford colaboreaza pentru a dezvolta o transmisie automata cu zece (!) trepteIn privinta transmisiilor automate, evolutia a fost inca si mai rapida. Daca in anii ’40, cand acestea au fost montate pe primele masini americane, dispuneau de doar doua trepte, in timp ce o cutie manuala avea in mod normal trei, astazi deja au aparut transmisiile automate cu noua trepte. Si asta in conditiile in care cutiile cu variatie continua (CVT), nu s-au generalizat, desi ofera ceea ce s-ar putea numi o infinitate de rapoarte.

Dar ce credeati, ca noua ajung? Ei bine, in ciuda multor constructori care considera asta, iata ca General Motors si Ford au anuntat ca si-au unit fortele pentru a dezvolta o transmisie automata cu… zece trepte.

Cei doi giganti americani continua astfel o colaborare inceputa cu dezvoltarea unor transmisii cu sase trepte. Noile transmisii vor dispune de noua sau zece trepte si vor fi disponibile pentru o gama variata de vehicule, incluzant turisme, crossovere, SUV-uri sau camionete, indiferente de tipul tractiunii (fata sau spate).

 

 

Despre autor

Pasionat de automobile de pe vremea cand mai repede vedeai pe strada un Buick decat un BMW - de unde si atractia deosebita pentru masinile americane clasice. Jurnalist auto din anul 2000, de cand a colaborat in special cu revistele Auto Test, Auto Mondial si Autoshow.