Noul Cadillac CTS – in sfarsit un adevarat concurent pentru A6, Seria 5 si E-Klasse

Unul din momentele de cotitura in istoria recenta a lui Cadillac a fost cel in care, dupa decenii in care a preferat inclusiv pentru limuzinele sale de mult peste cinci metri lungime, echipate cu motoare V8 care ajungeau la 300 CP, tractiunea fata, si-a reamintit de solutia corecta.

Am mai spus asta, stiu, dar prefer s-o repet acum tocmai pentru ca modelul care a marcat aceasta revenire a fost CTS, lansat in 2002. Evident, asta pentru cei care considera ca adaptarea lui Opel Omega vanduta sub numele Catera nu este nici pe departe un adevarat Cadillac.

CTS a fost si modelul care a inaugurat in productia de serie noul limbaj stlistic al marcii, numit „art and science”, care a redefinit complet si in cel mai pozitiv mod cu putinta imaginea marcii. Incepand de atunci, modelele Cadillac au devenit foarte usor de recunoscut, datorita stilului „diamantat” care, la mai bine de zece ani dupa, pare mai tanar ca niciodata. Si tot CTS a pus bazele ideii de dinamism la Cadillac, constructor recunoscut exclusiv pentru confortul modelelor sale.

Cadillac CTS art1 Noul Cadillac CTS – in sfarsit un adevarat concurent pentru A6, Seria 5 si E KlasseDar asta nu inseamna ca primele doua generatii au fost perfecte. Americanii au incercat sa concureze produsele premium europene prin prisma sistemului american de clasare, care in zona premium tine de dotari si pret, nu de dimensiunile exterioare. Cadillac a crezut ca daca ofera un concurent pentru Audi A4, BMW Seria 3 sau Mercedes Clasa C pe acelasi palier de pret, dar cu propune dimensiuni apropiate de clasa superioara, va avea succes. Eu bine, a avut, dar nu la nivelul asteptat, pentru ca un gabarit superior a adus si un compromis la nivelul comportamentului rutier, care nu avea cum sa fie la nivelul adversarilor vizati.

Intre timp, Cadillac a inventat un produs nou in gama americana, ATS (pentru ca, desi de dimensiuni comparabile, BLS nu s-a vandut in America), de data aceasta un adevarat concurent pe masura trioului teuton. Iar astazi, a treia generatie a lui CTS, poate sa inceapa in sfarsit joaca cu cei pe masura lui, fara a se mai simti un elefant in curtea leilor.

Cadillac CTS art2 Noul Cadillac CTS – in sfarsit un adevarat concurent pentru A6, Seria 5 si E KlasseEste adevarat, in timp ce Seria 5, A6 sau chiar E-Klasse, in urma faceliftului, par a se mai fi domolit cu experimentele stlistice, la CTS se vede entuziasmul designerilor pentru noul rol al modelului, acela de jucator in liga superioara. Priviti doar lampile LED frontale: se inscriu perfect in stilul Cadillac, trimitandu-ne imediat cu gandul la celebrele „fintails” care au facut parte in ultimii mai bine de 70 de ani din istoria marcii, dar la fel de bine putem concluziona ca ceva e un pic exagerat acolo.

In general, designul este reusit: grila masiva, baroca, si ornamentele metalice de pe caroserie completeaza destul de bine linia laterala ascendenta si atitudinea agresiva. La aproape 5 metri lungime, noul CTS nu mai arata la fel de dinamic ca vechiul model, dar nici nu mai trebuie sa o faca.

Cadillac CTS art3 Noul Cadillac CTS – in sfarsit un adevarat concurent pentru A6, Seria 5 si E KlasseDar noul CTS ar putea fi mai dinamic ca cel vechi, pentru ca la baza sa sta noua platforma tehnica „Alpha” dezvoltata de Cadillac initial pentru ATS, cu scopul de a asigura un comportament rutier impecabil. Datorita acesteia, desi dimensiunile exterioare au crescut, masa proprie este mai mica. Clientii se pot multumi cu propulsia spate sau pot opta contra cost pentru tractiunea integrala.

Trei motoare vor fi disponibile intr-o prima faza: unul cu patru cilindri, turbo, de 2.0 litri si 272 CP, un V6 aspirat de 3,6 litri si 321 CP si o versiune supraalimentata a acestuia, care dezvolta 420 CP (cu o acceleratie 0-96 km/h estimata la 4,6 secunde). In functie de acestea, sunt disponibile transmisii automate cu sase sau opt trepte.

Noul CTS este si mai luxos decat inaintasul sau, dar mai ales mai sigur, daca ar fi sa judecam prin prisma multiplelor sisteme de siguranta activa si pasiva ce pot fi prezente la bord.

Modelul a debutat la Salonul Auto de la New York si va intra in productie in aceasta toamna.

Despre autor

Pasionat de automobile de pe vremea cand mai repede vedeai pe strada un Buick decat un BMW - de unde si atractia deosebita pentru masinile americane clasice. Jurnalist auto din anul 2000, de cand a colaborat in special cu revistele Auto Test, Auto Mondial si Autoshow.