Jeep Wrangler Unlimited – Test Drive – Specialistul coclaurilor

Europenii nu fac asemenea masini in 2013. Din fericire, le fac americanii. Jeep Wrangler este o experienta aparte pe sosea si una magnifica atunci cand o parasesti voluntar si zambind cu toata fata.

Wrangler a evoluat de-a lungul timpului, dar niciodata radical. A ramas un tot teren ultracapabil, iubit de americani si admirat de europeni, o masina de lifestyle pe care n-o cumperi pentru utilitate, ci din pasiune pentru aventura. Si din dorinta de a fi altfel, cel putin in Europa. Este unul din foarte putinele modele caruia ii poti ierta o multime de defecte, pentru cum te poate binedispune cand esti la volan.

Jeep Wrangler Unlimited Test Drive 111 Jeep Wrangler Unlimited   Test Drive   Specialistul coclaurilor

Primul contact cu masina este unul aparte. Nu te repezi la volan, ci o studiezi pe toate partile. Simplitate traditionala, fara nici un pic de accent pe finisari moderne, stopuri prinse de caroserie, balamalele la vedere si farurile cu cea mai slaba lumina pe care-am intalnit-o pana acum. Este o aparitie aparte si n-ai vrea sa fie altfel. Asta-i ADN-ul lui Wrangler, la nivel de estetica.

In habitaclu te cateri, pentru ca masina este cocotata la inaltime pe suspensii. Aici, cam aceeasi idee. Plansa de bord este modernizata, cu afisaje actuale, sistem multimedia cu touchscreen, dar tot plastice si ergonomie… americana. Am cautat ceva, pana am gasit butoanele geamurilor electrice… pe consola centrala, intre cele doua aeratoare. Parbrizul aproape vertical si ingust n-are nimic de-a face cu senzatia de spatiu pe care incearca sa ti-o ofere multe SUV-uri, dar te obisnuiesti cu el.

Jeep Wrangler Unlimited Test Drive 301 Jeep Wrangler Unlimited   Test Drive   Specialistul coclaurilor

Inauntru nu domina spatiul, cum ti-ai imagina, avand in vedere dimensiunile exterioare. Totul pare destul de ingramadit, iar daca in fata se sta cumva bine, bancheta din spate este foarte inconfortabila. Sezutul prea scurt si spatarul prea drept nu-ti permit sa te relaxezi cum ar trebui la un drum lung.

Pentru ca Jeep Wrangler e carosat din panouri detasabile, structura de rezistenta este compusa din roll-cage-ul imbracat in material textil. Practic, poti dezbraca masina complet, poti scoate chiar si usile, care, apropo, n-au opritoare, ci simple chingi textile. N-am avut rabdare s-o “decapotez” pentru ca dureaza ceva si ai nevoie si de niste scule. Dar dupa ce-o faci, si lasi panourile acasa, ai la dispozitie un soft-top rulat in portbagaj, mereu prezent cu tine, care te incurca teribil cand vrei sa pui ceva mai mare in portbagaj.

Jeep Wrangler Unlimited Test Drive 571 Jeep Wrangler Unlimited   Test Drive   Specialistul coclaurilor

Eu am testat modelul Unlimited (5 usi), cu singurul motor disponibil la noi, un diesel de 2,8 litri si 200 CP, cuplat la o cutie de viteze automata, cu 5 trepte. Un pachet perfect pentru Wrangler, cred c-ar fi un stres nejustificat sa schimbi manual.

Propulsorul de 2,8 litri, produs de VM Motori, are 4 cilindri si produce 200 CP/3.600 rpm, cuplul maxim fiind de 460 Nm/1.600 rpm. Iti da imediat senzatia de industrial, “rontaie” fericit la orice turatie si livreaza o acceleratie decenta pana la 100 km/h, adica 10,7 secunde, in timp ce viteza maxima este de 172 km/h. Dar asta-i mai putin important.

Jeep Wrangler Unlimited Test Drive 171 Jeep Wrangler Unlimited   Test Drive   Specialistul coclaurilor

Jeep Wrangler se conduce putin altfel decat oricare alt SUV greu. Senzatia este mai aproape de camion, decat de masina. Pozitia inalta, faptul ca vezi “botul” masinii si modul in care trebuie sa inveti s-o conduci in spatii stramte fac parte din farmecul ei. Cu lungimea de aproape 4,8 metri te obisnuiesti destul de repede, dar trebuie sa ai grija la latime. De la volan vezi capota, dar nu mereu si aripile masive.

Pe sosea, Wrangler Unlimited te face sa te simti oarecum intr-o masina blindata. Aproape incarcerat in metal, iti dai repede seama ca directia n-are nici o legatura cu cea mai vaga senzatie de feedback, iar stabilitatea e data nu de puntile rigide, ci de latimea masinii, cea a pneurilor si de greutatea de 2 tone la gol. N-ai vrea sa faci manevre bruste pe asfalt.. Eu am incercat, de nevoie, o frana puternica de pe la 70 km/h. Sa va explic… masina plonjeaza, tu aproape ca intri in panica pentru ca ABS-ul tacane disperat, dar n-ai senzatia de decelerare. Masina se opreste la timp, dar nu vrea sa te faca sa simti asta.

Jeep Wrangler Unlimited Test Drive 221 Jeep Wrangler Unlimited   Test Drive   Specialistul coclaurilor

Confort? Da, pe asfalt bun. In rest, orice denivelare scutura serios si strangi involuntar volanul. Motorul reactioneaza destul de lent, cutia la fel. De multe ori e in dubii, daca sa schimbe sau nu.

Am dus Jeep Wrangler si in elementul lui. Acolo unde se termina soseaua si incepe urcusul, pe orice fel de suprafata. Ei bine, de multe ori te uiti la gropile uriase si te intrebi daca poate intra pe acolo fara sa atingi ceva. Poate, aproape oriunde. Garda la sol imensa, pneurile AT (inscriptionate Wrangler, frumos, nu?) cu dimensiunile 245/75 si unghiul de atac de 38 grade, fac in asa fel incat Wrangler nu prea are limite. Daca pe sosea rulezi in modul 4×2, in teren greu cuplezi 4×4 si reductorul si apoi tine de experienta pentru a urca pe acolo pe unde posesorul unui Nissan Navara se uita cu invidie.

Jeep Wrangler Unlimited Test Drive 251 Jeep Wrangler Unlimited   Test Drive   Specialistul coclaurilor

Cuplarea modului 4×4 si a reductorului se face clasic, de la levier. Si nici acesta nu merge ca uns. Opresti, e blocat, misti putin masina si intra. Ei bine, apoi diesel-ul isi arata cei 410 Nm si rontaie domol la deal. In functie de cum dozezi acceleratia si tinand cont ca pneurile nu sunt unele dedicate off-road-ului extrem, Jeep Wrangler iti dezvaluie peisaje de vis, de la inaltime.

Consumul urban oficial este de 10 litri/100 km. Realist, prin Bucuresti, este undeva la 13 l/100 km. In afara, cam 8 litri/100 km. Valori decente pentru o masina care n-a auzit de aerodinamica si de tehnologii de reducere a greutatii. Oricum, cu un rezervor de 85 litri, poti face lejer 600 km.

Jeep Wrangler Unlimited Test Drive 211 Jeep Wrangler Unlimited   Test Drive   Specialistul coclaurilor

Din ce v-am spus pana acum s-ar putea percepe o lunga enumerare de neajunsuri. Nici vorba, masina asta asa trebuie sa fie. Asta-i avantajul ei si toate “problemele” fac parte din farmecul ei. Reprezinta o alta cultura, un alt mod de a trai experienta condusului. Si, credeti-ma, da dependenta de la prima plecare de pe loc. Senzatia de robustete si forta pe care ti-o inspira Jeep Wrangler este greu de gasit in alta parte.

Pretul pleaca de la 34.000 euro (31.950 euro, cu reducere), cu cutia manuala. Nu mi se pare mult, pentru un pasionat de masini americane, de off-road si de dorinta de a fi altfel. Ca o a doua masina, mi-as cumpara-o maine, dar nu Unlimited, ci modelul in 3 usi, care arata mai bine si costa cu 2.500 euro mai putin.

 

 

 

 

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.