Kia cee’d 1.6 GDI – Test Drive – Insistenta inteligenta

Noua Kia cee’d a fost una dintre cele mai asteptate masini in parcarea mea, in acest an. Intr-un final am condus-o si m-am convins de ceea ce banuiam deja.

Prima generatie cee’d ne-a luat pe toti prin surprindere in 2006, cand, satui sa se zbata in mediocritatea unor masini urate si ieftine (la propriu si la figurat), coreenii au venit cu un model european, aratos, mult mai bine lucrat si cu totul diferit la condus. I-a cucerit pe europeni si le-a permis coreenilor sa-si recalibreze intreaga gama cu produse mult mai tentante pentru un european obisnuit cu modele nemtesti si franceze.

Kia ceed 1.6 GDI Test Drive 331 Kia ceed 1.6 GDI   Test Drive   Insistenta inteligenta

A doua generatie este… altceva. Masina arata bine, e desenata in asa fel incat sa simti ca esti intr-o masina noua, moderna, din 2013, nu intr-un model low-cost cu vizibile limitari estetice. Imi place, am mai spus-o, poate nu la fel de mult ca un Opel Astra, dar o prefer unui Megane. Ai crede ca designerii constructorului coreean au vrut sa compenseze linii simple ale vechii generatii printr-o imagine mult mai sofisticata pentru noul model.

Le-a iesit bine, dar abia la interior iti dai seama ca Kia a facut un salt de cam doua generatii cu noul cee’d, nu doar una. Pur si simplu, interiorul este mult mai aproape de concurenta decat a fostvechiul, la vremea lui. Aglomerare mai mare, dar nu deranjanta, display-uri, comenzi mai elegante, materiale mult mai buner, finisari la fel. M-a surprins placut vitezometrul digital. Arata ca unul analogic, dar este complet digital, un display care afiseaza un vitezometru analogic. Placut, iti da senzatia de tehnologie de varf si asta conteaza. Imi place si volanul incarcat la limita de comenzi, dar si cotiera contrala, mai bine pozitionata.

Kia ceed 1.6 GDI Test Drive 121 Kia ceed 1.6 GDI   Test Drive   Insistenta inteligenta

In rest, spatiu chiar bun, pozitie usor cam inalta, dar asta tine de preferintele individuale. Insa sentimentul pe care ti-l da plansa de bord nu lasa loc de regrete pentru vreun Golf, Megane sau chiar Astra. Este unul din punctele forte ale masinii, in mod sigur.

Ce nu mi-a placut la interior. In afara de faptul ca as fi preferat sa pot cobori si mai jos scaunul, este legat de presul care nu pare deloc desenat cum trebuie, asa ca acopera baza pedalei de acceleratie. E deranjant. N-am stat sa fac comparatii atente, dar cred ca noua generatie are aceleasi presuri ca vechea generatie. Si chiar nu se potrivesc.

O alta surpriza frumoasa o gasim la tinuta de drum. Noua Kia cee’d este mai confortabila, dar ramane la un nivel bun de stabilitate. Diferentele fata de prima generatie sunt substantiale. In primul rand, suspensia lucreaza mai bine, mai elastic, nu mai auzi si simti acele bufnituri ca pana acum. Si stiu ce spun, conduc un pro_cee’d din prima generatie. Au reusit sa faca suspensia mai rafinata, fara s-o “inmoaie” nejustificat.

Kia ceed 1.6 GDI Test Drive 111 Kia ceed 1.6 GDI   Test Drive   Insistenta inteligenta

Primul contact cu directia m-a surprins. Extrem de usoara, fara pic de feedback. M-am prins repede insa ca este doar o setare din cele 3 disponibile. Asadar, la o apasare de buton poti selecta modul Comfort, pentru parcari si manevre in spatii mici, cand ai nevoie de o directie usoara, Normal, cand directia se intareste putin si Sport, caz in care devine si mai tare, pe gustul meu. Am mers numai pe Sport, dar asta nu inseamna ca taria este insotita si de feedback prea bun. Dar n-am ce sa-i reprosez, avand in vedere clasa masinii.

Motorul masinii de test este cel de 1,6 litri GDI (benzina), cu 135 CP, cuplat la o cutie de viteze manuala, cu 6 trepte. Din postura de client care vrea ceva putere, catre motorul asta m-as duce. Cel de 1,4 litri si 100 CP mi se pare cam slab, cel diesel de 1,4 litri si 90 CP tot cam slab, iar cel de 1,6 litri diesel cu 128 CP, cam scump.

Kia ceed 1.6 GDI Test Drive art1 Kia ceed 1.6 GDI   Test Drive   Insistenta inteligentaAsadar, acest motor suna cel mai bine, cel putin pentru mine. Performantele sunt convenabile, 0 – 100 km/h in 9,9 secunde si 195 km/h viteza maxima. Daca-l iei mai temperat la acceleratie, totul e ok, chiar daca motorul se tureaza putin cam lent. Insa, daca vrei sa faci un 0 – 100 km/h in forta, apare o problema. In prima treapta trage bine, pana la capat, dar cand schimbi a doua ai o cadere a fluxului. O intrerupere, cum ar spune un mecanic de vreo 50 de ani, “da in nas”. Tine putin, dar e foarte enervanta. Singura explicatie logica este ca provine din etajarea cutiei, a celei de-a doua trepte. Nu inteleg de ce-au lasat-o asa, e adevarat ca nu-i o masina sport, dar e o greseala acolo. Sunt 135 CP, ar trebui sa-i poti folosi la maxim in accelerare. In rest, la reprize, in celelalte trepte, totul e ok, te poti baza pe sprinturi pentru depasiri fara emotii.

Prin Bucuresti, masina s-a multumit cu un consum de cam 10 litri/100 km, chiar daca cel urban, oficial este de 7,8 litri/100 km. In mediul extraurban, consumul aratat de computerul de bord a fost de 5 litri/100 km.

Kia ceed 1.6 GDI Test Drive 201 Kia ceed 1.6 GDI   Test Drive   Insistenta inteligenta

Daca tot au facut acest upgrade serios al designului si interiorului, coreenii au marit putin si pretul. Versiunea de baza, Best, cu motor de 1,4 litri, costa 13.856 euro, cu 2.000 euro mai mult decat acum 7 ani. Cred insa ca toti cei 2.000 euro sunt justificati de ceea ce masina ofera in plus. De exemplu, versiunea de baza include: ABS, ESP, HAC (Hill Assist Control), airbag-uri frontale si tip cortina, aer conditionat, geamuri fata electrice, oglinzi electrice, computer de bord, radio CD cu MP3 si USB, comenzi audio pe volan, schimbator, frana de mana si volan imbracate in piele.

Kia ceed 1.6 GDI Test Drive 301 Kia ceed 1.6 GDI   Test Drive   Insistenta inteligenta

Sincer, e cam tot ce trebuie, din aceasta cauza spun ca cei 2.000 euro se regasesc din plin in echipamente.

Versiunea cu motor de 1,6 litri GDI, are un pret de pornire de 14.806 euro. La baza, are aceleasi echipamente insirate mai sus, doar motorul cu 35 CP in plus costa 1.000 euro in plus.

Noua Kia cee’d este o masina reusita si ramane un best-buy in clasa compacta. Este cu aproximativ 1.000 euro mai ieftina decat Megane si cu 2.000 euro mai accesibila decat Opel Astra. Daca si service-ul ramane la aceleasi preturi, daca si fiabilitatea se va dovedi macar la fel de buna ca a generatiei anterioare, noua Kia cee’d e de trecut in capul listei.

 

 

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.