OFICIAL: Noul BMW i3 – primul model electric de serie al bavarezilor

BMW deschide un nou capitol in istoria propriei marci si ne arata versiunea de serie a modelului BMW i3, primul model electric de serie al marcii. A fost anuntat de ceva ani, a fost aratat sub forma de concept, acum iata-l in splendoarea productiei de serie, exact asa cum va circula el pe strazi.

BMW i3 reprezinta rezultatul unei investitii masive si este primul model dintr-o gama de modele ecologice care vor face parte din sub brandul “i”. Bavarezii sustin ca i3 este primul model electric premium dezvoltat de la bun inceput pentru propulsie electrica, chiar daca nemtii au gandit si o versiune cu generator, care sa sporeasca autonomia.

BMW i3 311 OFICIAL: Noul BMW i3   primul model electric de serie al bavarezilor

Avem la dispozitie o multime de poze, il vedem din toate unghiurile. Arata bine? Depinde cum il privesti. Imaginati-va modelul asta fara insertia neagra care traverseaza capota, plafonul si hayonul, insertie care va deveni o caracteristica specifica modelelor “i”… probabil ca in acest caz BMW i3 ar fi chiar urat. Insa asa cum este facut, arata interesant. Ideea este ca BMW a imaginat o masina a viitorului, una care sa fie remarcata si acum, dar si peste 10 ani. Bavarezii au vrut neaparat ceva diferit, ceva absolut nou, ceva sofisticat. Mie-mi pare atractiv tocmai datorita designului sofisticat.

Desigur, forma generala a masinii a fost dictata si de considerente de spatiu. BMW i3 are doar 4 metri lungime, dar promite locuri confortabile in spate si acces foarte bun datorita portierelor spate cu deschidere in oglinda si lipsei montantului central.

BMW i3 91 OFICIAL: Noul BMW i3   primul model electric de serie al bavarezilor

O masina electrica este grea. Asta-i o realitate, bateriile sunt mult mai grele decat un motor conventional si in acest fel sunt afectate performantele si, mai ales, autonomia. BMW a reusit sa rezolve cu succes aceasta problema, prin folosirea unor aliaje si materiale utilizate, de obicei, la modelele de performanta. Asa ca un BMW i3 cantareste 1,2 tone (absolut decent), plus 200 kg in cazul versiunii cu autonomie extinsa, adica cea cu generator.

Interiorul este unul original, dominat de cele doua display-uri, dar are si elemente caracteristice modelelor BMW actuale. Se pastreaza butonul sistemului iDrive, iar atmosfera generala este una familiara celor obisnuiti cu modelele bavarezilor. Noutatea consta in controller-ul transmisiei, pozitionat pe coloana de directie, in spatele volanului.

BMW i3 151 OFICIAL: Noul BMW i3   primul model electric de serie al bavarezilor

Bun, sa vedem cu ce se lauda BMW i3 in ceea ce priveste motorul. Unitatea propusa de bavarezi produce 170 CP si 250 Nm, valori foarte bune pentru o masina de oras, in conditiile in care BMW i3 poate ajunge la 100 km/h in 7,2 secunde, iar viteza maxima este limitata la 150 km/h. Sta foarte bine si la reprize, intervalul 80 – 120 km/h este acoperit in doar 4,9 secunde.

Apropo, se tot vorbeste de aparitia unor modele BMW cu tractiune fata. BMW i3 nu face parte din ele, i3 are tractiune spate.

Autonomia, problema cea mai mare a unei masini electrice, nu aduce nimic spectaculos la nivelul valorilor. BMW i3 afiseaza o autonomie cuprinsa intre 130 si 160 km, in conditii exceptionale se poate apropia de 200 km. Nici o revolutie la acest capitol, cam astea sunt valorile pentru modelele electrice actuale.

Bateriile se poate incarca la capacitate maxima in 8 ore, de la o priza normala si sensibil mai putin de la dispozitive speciale. Din nou, nici o revolutie.

BMW i3 481 OFICIAL: Noul BMW i3   primul model electric de serie al bavarezilor

BMW i3 – Versiune cu autonomie extinsa

Constructorul german a mai gandit o solutie pentru a maximiza autonomia. BMW i3 este oferit si in versiune cu autonomie crescuta, adica dispune de un mic motor in 2 cilindri, de 647 cmc, care produce 34 CP si 55 Nm. Acesta are rol de generator, incarca bateriile in mers si le mentine tensiunea la o valoare constanta. Nu participa direct la propulsie si este alimentat dintr-un rezervor de doar 9 litri. In aceasta combinatie, BMW i 3 este creditat cu un consum mediu de 0,3 litri/100 km, in conditiile in care autonomia poate ajunge la un maxim de 300 km, chiar 340 km in conditii ideale.

BMW i3 701 OFICIAL: Noul BMW i3   primul model electric de serie al bavarezilor

Preturi BMW i3

Un subiect sensibil al masinilor electrice… si nici BMW i3 nu face exceptie, doar ca are avantajul de a fi premium, de la un producator care-si permite sa ceara multi bani pe masini si care nu prea dezamageste.

In fine, BMW i3 are un pret de pornire de 34.950 euro, in Germania. Modelul cu Range Extender, adica cel cu autonomie extinsa, pleaca de la 39.450 euro.

Destul de mult, nu? Vom vedea ce spune piata, cei de la BMW se arata increzatori ca i3 va fi profitabil pe termen lung.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.