30 de ani de motoare diesel BMW – Performante de inceput

Anul acesta s-au implinit 30 de ani de cand BMW a avut curajul sa ofere primul motor diesel din gama. Acestea deveneau din ce in ce mai populare, dar la BMW se punea problema sa nu-si dezamageasca clientii, acestia fiind obisnuiti cu sportivitatea data de motoarele pe benzina, fie ele cu 4 sau, si mai bine, 6 cilindri in linie.

BMW a facut totusi pasul in 1983, dupa ce a trasat niste sarcini foarte clare in ceea ce priveste puterea si comportamentul motorului diesel pe modelele marcii. A incheiat un parteneriat cu firma austriaca Steyr-Daimler-Puch-AG si a inceput productia motorului diesel intr-o noua uzina, la Steyr, in Austria.

10BMW 524td big 3000x2000 a 30 de ani de motoare diesel BMW   Performante de inceput

Bineinteles, au plusat inca de la inceput si au optat pentru un motor cu 6 cilindri in linie, de 2,4 litri. Nu l-au vrut aspirat, pentru ca nu oferea destula putere, asa ca au montat un turbocompresor. Propulsorul de 2,4 litri a debutat pe modelul 524td si oferea 115 CP si 210 Nm/2.400 rpm. Era echipat si cu un sistem care reducea multi timpii de preincalzire. Cu ocazia debutului de la Salonul Auto de la Frankfurt din 1983, BMW sustinea ca 524td este “cel mai rapid diesel de serie din lume”. Masina oferea o acceleratie de 12,9 secunde pana la 100 km/h si viteza maxima de 180 km/h. Motorul a fost laudat de presa specializata pentru performante si silentiozitate, dar si pentru consum. Pentru acele vremuri, consumul mediu de 7,1 litri/100 km era impresionant raportat la nivelul performantelor.

3BMW 524td big 3000x24061 30 de ani de motoare diesel BMW   Performante de inceput

Succesul a fost atat de clar, incat Ford a incheiat un contract cu BMW pentru furnizarea de motoare diesel. Constructorul american si-a echipat modelul Lincoln Continental cu motorul BMW, dar americanii nu erau pregatiti pentru asa ceva.

Pentru BMW, lansarea primul diesel a venit la fix. La doar 3 ani de la lansare, statistica spune ca aproape fiecare al treilea model Seria 5 inmatriculat in Germania avea propulsor diesel si la doar un an distanta, BMW 524td devenea cel mai popular model al gamei.

Asadar, clientii au primit bine diesel-ul BMW, iar asta i-a convins pe bavarezi sa continue. In 1985 a debutat primul BMW Seria 3 diesel. Pentru Seria 3 a fost dezvoltata o versiune aspirata a motorului de 2,4 litri. BMW 324d oferea 86 CP si 152 Nm. Peformantele dinamice erau defavorizate, 0 – 100 km/h in 16,1 secunde, dar consumul mediu de 6,9 litri/100 km era foarte bun.

13BMW 324d big 3000x23401 30 de ani de motoare diesel BMW   Performante de inceput

BMW a plusat si mai mult si a pus versiunea aspirata si pe Seria 5, modelul 524d fiind foarte apreciat pe pietele din Franta si Italia, mari amatoare de motoare diesel. De asemenea a oferit si versiunea turbo pe Seria 3, pe modelul 324td. Gama diesel BMW cuprindea acum 4 modele: BMW 324d, BMW 324td, BMW 524d si BMW 524td.

In 1987, BMW a venit cu sistemul de gestiune electronica pentru motoarele diesel, primul din lume, spun nemtii. In 1991, venea a doua generatie a motorului diesel. Cilindreea a crescut la 2,5 litri si erau oferite doua versiuni de putere. BMW 325td oferea 115 CP, iar 524tds venea cu 143 CP, un nou record de putere litrica. Modelul de clasa mare afisa deja 11 secunde pana la 100 km/h.

11BMW 324d big 3000x22932 30 de ani de motoare diesel BMW   Performante de inceput

In 1994, constructorul german a dezvoltat un nou motor diesel, cu 4 cilindri, derivat din fratele mai mare. Acesta avea o cilindree de 1,7 litri si oferea 90 CP. A echipat modelul 318tds, care se lauda cu un consum mediu de 5,9 litri/100 km.

In 1996 se mai darama un mit. Modelul de lux, Seria 7, primea primul motor diesel. Versiunea 725tds a intrat in istorie.

A aparut in gama si celebrul 320d, care oferea 136 CP dintr-o clindree de 2 litri, puterea urcand apoi la 150 CP. Acesta a castigat, in 1998, cursa de anduranta de la Nurburgring, premiera pentru un turism diesel, confirmand nivelul foarte bun de fiabilitate al motorului.

14BMW 320d cursa de 24h de la Nrburgring 1998 big 3000x19091 30 de ani de motoare diesel BMW   Performante de inceput

A debutat si modelul 530d, care oferea 184 CP, acceleratie 0 – 100 km/h in 8 secunde si consum mediu de 7,2 litri/100 km.

In 1999, BMW sfida deja lumea cu primul diesel V8 din gama. Acesta avea 3,9 litri, debuta pe 740d si oferea 238 CP si 500 Nm. Modelul de lux putea ajunge la 100 km/h in 8,4 secunde, iar viteza maxima era la 242 km/h, in conditiile unui consum mediu de 9,8 litri/100 km.

19BMW 740d motor disel V8 big 3000x22001 30 de ani de motoare diesel BMW   Performante de inceput

In 2001 si noul (pe atunci), BMW X5 primea diesel-ul de 2,5 litri cu 163 CP si pe cel de 3 litri cu 193 CP.

Restul il stiti, este epoca moderna, cea in care 116d EfficientDynamics ofera peformante bune si consum mediu de doar 3,8 litri/100 km, iar un motor de 2 litri produce peste 200 CP, cea in care toate modelele BMW sunt disponibile cu o mare varietate de motoare diesel.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.