Primele teste EuroNCAP cu sistemele de franare automata

Incepand de anul viitor, EuroNCAP va include si va puncta in testele de siguranta si performantele sistemelor de franare automata. Pana atunci, a testat deja opt modele, fiecare cu propriul sistem si ne putem face o idee despre cat de bine reactioneaza acestea.

Stiti despre ce vorbesc, au aparut de ceva ani, initial pe modele cu pretentii, apoi pe din ce in ce mai multe modele situate mai jos in gama. In 2013, au ajuns sa echipeze,nu in serie, chiar si masini de clasa mini. Aceste sisteme de franare autonoma pot evita un impact, ii pot diminua consecintele si pot salva vieti. Pe scurt, presupun avertizarea soferului atunci cand este sesizata prezenta unui impact iminent, iar daca acesta nu reactioneaza, sistemul franeaza automat.

EuroNCAP le spune Autonomous Emergency Braking (AEB) si le-a impartit in doua categorii: cele destinate orasului, care functioneaza la viteze mici si cele care actioneaza la viteze mari, permise in afara oraselor. Pentru sistemele destinate oraselor, EuroNCAP tine cont de reactia si franarea automata, iar pentru cele operationale la viteze mari, se tine cont de reactia sistemului si atunci cand soferul franeaza, dar si atunci cand acesta nu intervine.

Punctarea sistemelor este simpla, note de la 1 la 3, respectiv calificative: Bun, Mediu si Slab.

Pentru inceput, iata rezultatele obtinute de 6 modele la testul de franare automata la viteza mica (pana la 50 km/h):

Mercedes Benz E-Klasse – PRE-SAFE Brake – Bun (3 puncte)
Volvo V40 – City Safety & Collision Warning with Full Auto-Brake – Bun (2,9 puncte)
Mitsubishi Outlander – Forward Collision Mitigation – Bun (2,1 puncte)
Volvo XC60 – City Safety – Mediu (1,9 puncte)
Fiat 500L – City Brake Control – Mediu (1,8 puncte)
Ford Focus – Active City Stop – Mediu (1,7 puncte)

euroncap mercedes E Primele teste EuroNCAP cu sistemele de franare automata

Al doilea test a fost facut pentru sistemele care actioneaza la viteze mai mari, iar diferentele au fost mai accentuate (viteze de pana la 80 km/h). Iata rezultatele:

Mercedes Benz E-Klasse – PRE-SAFE Brake – Bun (2,7 puncte)
Volvo V40 – City Safety & Collision Warning with Full Auto-Brake – Bun (2,6 puncte)
Volkswagen Golf VII – Front Assist – Bun (2,2 puncte)
Mitsubishi Outlander – Forward Collision Mitigation – Mediu (1,9 puncte)
Honda Civic – Collision Mitigation Brake System – Slab (0,44 puncte)

Asadar, doua teste din care s-a evidentiat sistemul PRE-SAFE de la Mercedes, cu sistemul celor de la Volvo pe locul 2. In rest, vedem ca exista diferente mari intre ele, unele sunt mult mai eficiente decat altele, chiar daca noi le percepem la fel, ca sistem, cand le comandam de pe lista de optiuni.

 

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.