Skoda 1000 MB – Un clasic la aniversarea de 50 de ani

Una dintre putinele masini straine care rulau pe drumurile patriei noastre comuniste a implnit 50 de ani de la debut. Mi-o amintesc cu placere, pentru ca erau o pata de culoare printre ominiprezentele Dacia 1300.

Skoda 1000 MB a debutat la 21 martie 1964, ca inlocuitor pentru Octavia si a marcat trecerea la epoca moderna, cu diferente majore fata de ceea ce a produs Skoda pana atunci. 1000 MB avea caroserie autoportanta, suspensii independente si, cel mai important, motor si tractiune spate. Initialele MB vin de la Mlada Boleslav, sediul producatorului ceh, unde a fost construita atunci o noua uzina pentru noul model, iar 1000 reprezinta cilindreea motorului. Si aici au inovat cehii, Skoda fiind primul constructor auto european care a folosit blocul motor turnat din aluminiu.

SKODA 1000MB 50 years 0091 Skoda 1000 MB   Un clasic la aniversarea de 50 de ani

Skoda spune ca 50 de exemplare 1000 MB au parcurs cam 1,6 milioane de km de test in 1962, in toate conditiile climatice, in special prin Rusia. Mai mult de jumatate din productia de 443.156 de unitati produse intre 1964 si 1969 a fost exportata, masinile ajungand chiar si in Australia si Noua Zeelenda.

Skoda 1000 MB a debutat cu un motor in 4 cilindri, de 988 cmc, care furniza doar 37 CP. Cum masina cantarea doar 755 kg, putea rula cu maxim 120 km/h. Mai tarziu au fost introduse si versiuni mai puternice (43 CP) si a aparut si o versiune in doua usi, 1000 MBX, pe care n-am vazut-o niciodata. Una din problemele lor era ca aveau racirea in spate, cu radiator plasat in compatimentul motor si aer luat printr-o fanta din aripa spate. Inutil sa mai spun ca “fierbeau” des pe canicula.

SKODA 1000MB 50 years 0111 Skoda 1000 MB   Un clasic la aniversarea de 50 de ani

Dupa 1000 MB a aparut sccesorul, Skoda 100L, pe care o cunosc oarecum, iar dupa acest model a venit Skoda 105/120L, masina pe care am invatat tainele soferiei si am brutalizat-o in primii ani dupa ce am luat permisul. Si acestea doua erau pe aceeasi idee: motor si tractiune spate, cu motorul in spatele puntii spate. Distractie maxima, mai ales iarna, cand nu exista notiunea de control atunci cand scapai masina. Se invartea ca un titirez in jurul centrului de greutate (spate).

SKODA 1000MB 50 years 0131 Skoda 1000 MB   Un clasic la aniversarea de 50 de ani

Cehii spun acum ca masina era un reper al acelor ani in ceea ce priveste performanta, dar eu nu mi-o amintesc asa. Motorul era foarte lenes, pornea cand voia, inneca bujiile foarte des, consuma ulei, iar la maxim 50.000 km trebuia segmentat.

Desigur, toate sunt acum masini de colectie si as vrea sa mai am ocazia sa conduc una. Ca fiecare dintre voi, banuiesc.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.