Renault Scenic XMod – Test Drive – Pachet de drumuri grele

Renault a incercat acum mai multi ani ideea de monovolum cu tractiune integrala, pe vremea cand nu avea vreun SUV in oferta si n-a fost o idee rea. Renault Scenic RX4 a prins destui clienti atrasi de ideea spatiului si modularitatii interioare, in combinatie cu posibilitatea de a ataca si teren inaccesibil cu doar doua roti motrice.

La 14 ani distanta, lucrurile stau cu totul altfel. Francezii au renuntat la tractiunea integrala si propun acum doar o versiune pregatita pentru teren mai dificil doar la nivelul caroseriei si, cumva, si la nivelul transmisiei. Renault Scenic XMod vine cu functia Extended Grip, care permite tractiune mai buna, adaptata la anumite conditii de aderenta. Voi reveni la acest sistem.

Renault Scenic XMod Test drive 111 Renault Scenic XMod   Test Drive   Pachet de drumuri grele

In Romania, Renault vinde doar modelul Grand Scenic, in vreme ce Scenic este oferit doar in versiunea XMod, cu o singura motorizare si un singur nivel de echipare. Asadar, o singura optiune, daca vrei modelul Scenic si nu este una chiar ieftina.

Scenic XMod vine la pachet cu motorul de 1,6 litri dCi, cu 130 CP si cutie manuala, cu 6 trepte. Adevarul este ca motorului nu ai ce sa-i reprosezi. Trage foarte bine in depasiri, este mult mai rafinat decat fratele sau de 1,5 litri si chiar si pe XMod face o figura buna la nivelul consumului. Fara pretentii de condus eco, am obtinut in Bucuresti cam 7 litri/100 km, iar in afara, fara menajamente, cu viteze peste limita si masina destul de incarcata, se ajunge la cam 6,2 litri/100 km. In conditii ideale, cred ca se multumeste cu 5 l/100 km.

Renault Scenic XMod Test drive 38 Renault Scenic XMod   Test Drive   Pachet de drumuri grele

Cum era de asteptat, suspensiile sunt destul de confortabile, echilibrate insa, fara probleme la un stil de condus mai dinamic. Scenic XMod este o masina de familie, iar confortul este o prioritate.

Sistemul pe care te poti baza intr-o oarecare masura pe teren cu aderenta precara se numeste Extended Grip si are 3 pozitii de lucru. In mod normal, pe sosea, rulezi in modul Road. Pe nisip sau noroi, cuplezi manual modul Loose Ground, cand electronica gestioneaza franele si cuplul motor, astfel incat rotile sa poata patina intr-o oarecare masura pentru a castiga aderenta. Acest mod de rulare este eficient doar cu anvelope M&S sau de iarna. Pe aceleasi suprafete se poate rula si cu modul Expert, cand franele sunt controlate automat pentru a permite rotii cu aderenta sa traga mai eficient. In nici un caz nu compenseaza lipsa unui sistem 4×4, fie el si rudimentar, dar ai o sansa mai mare sa razbati mai bine prin noroaie, zapada si nisip.

Renault Scenic XMod Test drive 41 Renault Scenic XMod   Test Drive   Pachet de drumuri grele

In ceea ce priveste modul in care arata Renault Scenic XMod, lucrurile sunt destul de clare pentru mine. Nu este o masina frumoasa, probleme fiind mai ales la partea din spate. Stopurile arata ciudat, nici un fel de atractie, iar partea din fata este mult mai armonios definita, fara a fi insa prea atractiva. Efectul care intoarce privirile este dat de accesoriile off-road si conturul de plastic care imbraca toata marginea inferioara a caroseriei.

Renault Scenic XMod Test drive 181 Renault Scenic XMod   Test Drive   Pachet de drumuri grele

Interiorul este un punct forte al masinii, mai ales in echiparea bogata a lui XMod. Imi plac in spacial cele 3 scaune individuale din spate, al caror sezut (cam ingust) poate culisa. Plansa de bord vine cu display-ul sistemului multimedia cu navigatie integrat in partea superioara a bordului. Acesta poate fi controlat de joystick-ul cam sensibil de langa schimbator, dar are si touchscreen. problema este insa ca devine incomod sa-l utilizezi prin touchscreen, pentru ca este destul de departe de sofer. O alta problema de ergonomie consta in faptul ca butoanele pentru incalzirea in scaune sunt plasate pe laterale si nu stii in ce pozitie sunt, la ce treapta de incalzire. Tot legat de ergonomie, buzunarele mici din usile spate sunt greu de accesat pentru ca spatiul este foarte ingust intre ele si scaune.

Renault Scenic XMod Test drive 261 Renault Scenic XMod   Test Drive   Pachet de drumuri grele

Pretul masinii este de 20.111 euro, in cadrul unei promotii, pentru ca pretul de lista este de 24.061 euro. Chiar daca vine foarte bine echipat la acesti bani, suma este una destul de mare, mai ales ca monovolumele compacte nu sunt chiar pe un trend ascendent dupa invazia de SUV-uri compacte din ofertele tuturor producatorilor de volum si nu numai.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.