Test Drive – BMW X5 xDrive25d – Filtrul ratiunii

A venit timpul sa iau primul contact cu noul BMW X5 si am avut la dispozitie o versiune deosebit de interesanta la nivelul motorizarii. Dar inainte sa va spun cum se misca cel mai slab motorizat X5, merita sa ne amintim cum au plecat cei de la BMW pe taramul atat de concurential (acum) al SUV-urilor.

BMW X5 a ajuns la a treia generatie, dupa ce primele doua au fost de un succes rasunator pentru bavarezi. Primul lor SUV, de fapt SAV, cel de la care a pornit, in jos, o adevarata gama de SUV-uri. Acum 15 ani, cand a fost lansata prima generatie BMW X5, constructorul bavarez pornea intr-un teritoriu complet nou, iar acum are deja in gama nu mai putin de 5 SUV-uri, de la clasa compacta in sus. Evident, primele lor modele nu ofereau alta versiune decat tractiunea integrala. Acum, chiar si regele X5 poate fi comandat cu tractiune doar pe puntea spate.

BMW X5 xDrive25d Test Drive 312 Test Drive   BMW X5 xDrive25d   Filtrul ratiunii

Schimbari de optica, ajustare la piata, la cam toate capitolele. Ce este de admirat la BMW X5 este consecventa unei linii de design. Nici vorba de jocurile estetice aplicate generatiilor de Seria 1. In schimb avem o maturizare a designului, fiecare generatie a fost mai impozanta, mai masiva, mai dinamica. Uitati-va la primul BMW X5. Acum pare mult prea mic, ingust, dintr-o alta clasa.

BMW X5 xDrive25d Test Drive 302 Test Drive   BMW X5 xDrive25d   Filtrul ratiunii

Pe de alta parte, noua generatie este si mai mare decat cea anterioara. Nu cu mult, dar suficient cat sa o transforme intr-o apartie impunatoare si atletica. Mare parte din acest efect vizual vine de la noua parte frontala, cu farurile unite de grila si spoilerul masiv. Aproape totul sta in partea din fata, pentru ca spatele a evoluat mai discret.

BMW X5 xDrive25d Test Drive 172 Test Drive   BMW X5 xDrive25d   Filtrul ratiunii

Interiorul este o sarbatoare a spatiului (BMW X5 este disponibil si in configuratie cu 7 locuri) si a bunului gust in stil BMW. Nu sunt surprize, cam aceeasi plansa de bord cunoscuta de la modelele actuale, lemn elegant striat, plus efectul dat de linia de lumina ambientala, a carei culoare poate fi ajustata, care acopera intreaga plansa de bord si portierele.

Primul motor cu 4 cilindri!

Cum spuneam, am avut la dispozitie versiunea echipata cu cel mai mic motor, primul motor cu 4 cilindri oferit vreodata pe BMW X5. O decizie curajoasa la prima vedere, avand in vedere ca X5 n-a avut niciodata o masa sub 2 tone, indiferent de generatie.

BMW X5 xDrive25d Test Drive 313 Test Drive   BMW X5 xDrive25d   Filtrul ratiunii

Modelul testat, BMW X5 xDrive25d, cantareste 2.115 kg, destul de mult daca tinem cont si de masivitatea exteriorului. Si totusi, sub capota a fost montat un propulsor de 2 litri, care produce 218 CP/4.400 rpm si 450 Nm/1.500 – 2.500 rpm, cuplat la cutia de viteze automata, cu 8 trepte. Cum se simte si cum se misca? Surprinzator de bine, avand in vedere ca la inceput il privesti cu reticenta. Dar performantele sunt acolo, sunt chiar bune. Zgomotul nu este atat de frumos ca al unui 3 litri diesel, dar izolarea ajuta mult confortul acustic.

Acceleratiile sunt mai bune decat te-ai astepta, insa fara furia motorului cu 6 cilindri in linie. Daca vrei acceleratii rapide, le livreaza cu costul unor turatii mai mari, iar dinamica nu pune probleme, atata timp cat nu te astepti chiar la ceea ce ofera motoarele mai mari. Eu am ramas placut surprins, poti rula intr-un ritm alert fara nici un fel de probleme. Fisa tehnica spune ca BMW X5 xDrive25d ajunge la 100 km/h in 8,2 secunde si atinge o viteza maxima de 220 km/h. Pentru comparatie, fratele mai mare, cu motor de 3 litri si 258 CP ofera acceleratie mai rapida cu 1,3 secunde si 10 km/h in plus la viteza maxima.

BMW X5 xDrive25d Test Drive 382 Test Drive   BMW X5 xDrive25d   Filtrul ratiunii

Consumul urban al modelului testat este de 6,7 litri/100 km. Mie mi-au iesit cam 8,2 litri/100 km, chiar si asa fiind mai mult decat decent, raporta la performante. In afara orasului, am rulat cu 6,5 litri/100 km in regim alert, fara eforturi de economie. Valori foarte bune pentru un model din aceasta categorie, dar – datorita motorului mic, acestea depind mult de modul in care tratezi acceleratia.

Un alt aspect, pe langa schimbarile excelente ale acestei cutii de viteze, este confortul. A ajuns la un nivel foarte bun, ceea ce denota o platforma tehnica foarte reusita, mai ales ca aceasta permite o suspensie sportiva imediat ce treci din modul “Comfort” in modul “Sport”. Este ideal sa ai la dispozitie asemenea comportamente diferite pe o singura masina, printr-o singura apasare de buton.

Care este logica unul motor atat de mic pe un SUV de lux?

BMW X5 xDrive25d Test Drive 262 Test Drive   BMW X5 xDrive25d   Filtrul ratiunii

Simplu, in primul rand taxele. La 2 litri platesti considerabil mai putin decat pentru 3 litri. BMW X5 xDrive25d este pentru acei clienti care-si doresc masina pentru statutul pe care il confera, fiind atenti insa si la costurile de operare. Taxe mai mici, consum mai mic si… pret de achizitie mai mic. Modelul X5 xDrive25d are un pret de pornire de 59.086 euro, minus 2.700 euro daca nu se doreste tractiunea integrala. In aceste conditii, cel mai popular model, xDrive30d, costa cu 4.526 euro mai mult. De banii astia, poti intra serios in lista de optionale. Nu foarte mult, insa, pentru ca modelul testat de mine avea optionale care-I duceau pretul de vanzare la 82.377 euro. Stim ca la BMW poti pune optionale care sa valorize inca 50% din valoarea masinii.

In concluzie, BMW X5 xDrive25d este primul model X5 din gama bavarezilor care scutura serios mitul SUV-urilor de lux cu motoare mari. Au demonstrat ca, in 2014, poti avea performante si cu motoare mici, te poti gandi la eficienta de ansamblu si in cazul SUV-urilor de lux full-size.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.