Test Drive – BMW M235i – Teoria dinamicii

BMW M235i nu se numește M2 doar pentru că bavarezii nu vor să mărească prea mult gama M-urilor marketate ca atare, pentru a conserva cât mai bine exclusivitatea. Dar este un M și, culmea, cred că ar putea lua câțiva din clienții de M4. La fel de adevărat este că M4, în ciuda schimbării denumirii, este o declarație în sine pe care o poți lua de bună, chiar fără verificare, în vreme ce BMW M235i trebuie descoperit pentru a-ți intra iremediabil la suflet.

Este prea mic!” îmi spune un posesor de Audi A5, care se uită cu jind la evacuările negre ale coupe-ului bavarez. Ba este perfect! Gama BMW avea nevoie de un coupe compact, dinamic, ușor, făcut special pentru sport. Și desenat impecabil, spun eu, vechiul Seria 1 Coupe pare acum într-o ligă inferioară la nivelul esteticii. Îmi place că n-au preluat farurile Seriei 1 pentru Seria 2, iar în versiunea M235i, mașina este magnet indiferent că se află sau nu în mișcare. Joasă, cu spoilere agresive și cu talon de un deget la pneurile care încalță niște jante superbe, strigă “viteză” prin toți porii. Este clar că avem de-a face cu o mică rachetă și inițiații zâmbesc când văd sigla M. Este normal să fie acolo și este la fel de clar că oamenii din uzină au pus-o acolo.

BMW M235i test drive 231 Test Drive   BMW M235i   Teoria dinamicii

Interiorul este complet mulat pe ideea de sport. Cu niște opționale scumpe, evident. Cusăturile de pe scaune și fețele ușilor sunt de mare efect, la fel și volanul perfect, îmbrăcat în alcantara, cu micul monitor în partea de sus, plus ledurile care îți indică momentul când trebuie să schimbi treapta, funcție adusă direct din lumea curselor. Spațiul este la un nivel convenabil, cu doar două locuri în spate, dar abordabile și la drum lung.

BMW M235i test drive 91 Test Drive   BMW M235i   Teoria dinamicii

Motorul este inima oricărei mașini, dar cu atât mai mult în cazul lui BMW M235i. Un 6 în linie de 3 litri, arhicunoscut și premiat, convins de bavarezi să livreze 326 CP și 450 Nm încă de la 1.300 rpm. Avantajul turbinei… În afară de faptul că, la pornirea la rece, se turează cu mici bubuituri în eșapament, sună excelent în ture. Nu m-ar fi deranjat un nivel mai mare al sonorului, dar BMW a preferat o “voce” civilizată. Plecările sunt cu scos aerul din plămâni și încercări continue de câștigare a aderenței. Pur și simplu m-am reîndrăgostit de tracțiunea spate, cu toate dezavantajele pe care spun unii, mai practici, că le-ar avea. Pentru așa ceva, nu există decât tracțiune spate.

BMW M235i test drive 61 Test Drive   BMW M235i   Teoria dinamicii

BMW oferă pentru M235i o cutie de viteze manuală, cu șase trepte, în echiparea standard. Eu am avut însă pentru modelul de test cutia opțională automată cu 8 trepte. Oricât de purist în ale pilotajului te-ai declara, această cutie este mai eficientă decât cea manuală, atât la nivelul performanțelor, cât și la nivelul consumului. BMW M235i accelerează până la 100 km/h în 4,8 secunde și poate atinge 250 km/h cu această cutie, în vreme ce cutia manuală permite o accelerație 0 – 100 km/h în 5 secunde. Referitor la consum, diferența între cele două transmisii este de 0,6 l/100 km la nivelul consumului urban. Apropo de consum urban, BMW zice că vorbim despre 10,3 litri/100 km. Nici gând, nu cred că aș fi reușit așa ceva în București, având în vedere că eu n-am obținut niciodată mai puțin de 15 l/100 km.

BMW M235i test drive 351 Test Drive   BMW M235i   Teoria dinamicii

Dar nu neapărat consumul și performanțele sunt atuurile cele mai importante ale cutiei automate, ci programul Launch Control. Electronică ale cărei setări îți permit să scoți tot din plecări, la fel ca piloții de teste ai bavarezilor. Procedura este simplă. Schimbătorul în Sport, electronica decuplată până la penultimul stadiu, frâna ținută cu stângul, accelerația la podea cu dreptul. Când apare simbolul Launch Control pe bord mai ai 3 secunde la dispoziție să faci plecarea. Una furibundă, cu un flux puternic și constant de aderență care te împinge în scaun. Senzația este că “întinzi” pneurile spate pe asfalt, la fel cum întinzi untul pe o felie de pâine. Și chiar asta faci.

BMW M235i test drive LC Test Drive   BMW M235i   Teoria dinamicii

Dacă vrei mult fum și dansuri pasionale ale fundului, scoți tot și pleci cam după acceași procedură. Doar că, în cazul ăsta, electronica nu mai iartă pneurile, iar acestea dispar imediat în fum.

Mă gândeam la ce tortură rezistă transmisia cu asemenea plecări. Manualul mașinii spune că între plecările cu Launch Control trebuie să treacă minim 5 minute, pentru a permite transmisiei să se răcească. Am încercat mai repede și electronica nu mi-a dat voie. Există și avertizarea că aceste abuzuri duc la uzură și la posibil consum de ulei.

BMW M235i test drive 251 Test Drive   BMW M235i   Teoria dinamicii

Mașina este o plăcere pe virajele foarte rapide, pentru că îți dă încredere. Este mică, simți că o poți controla, cu ajutorul sistemelor de la bord. Fără ele, trebuie să știi ce faci, altfel supravirarea este acolo, omniprezentă. Spuneam despre faptul că M235i ar fi un M veridic nedeclarat. Mențin părerea, dar BMW a avut grijă să sublinieze ce înseamnă un M adevărat prin tehnologie. În ciuda dimensiunilor mai mici, M235i este cu mai puțin de 100 kg mai ușor decat M4. Fibra de carbon chiar face minuni.

Prețul pornește de la 46.810 euro, dar cutia automată mai adaugă 2.200 euro, iar dacă vrei versiunea cu xDrive, aceasta pornește de la aproape 4.500 euro mai sus. Modelul cu tracțiune integrală costă exact cât ai plăti și pentru un Mercedes A 45 AMG 4Matic, care oferă însă 360 CP, dintr-un motor de doar 2 litri.

 

 

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.