Citroen C4 Cactus – Test Drive – Experiment

Citroen mi-a propus să testez noul Citroen C4 Cactus în cadrul evenimentului de lansare pe piața din România. Și eram foarte interesat pentru că vorbim despre o mașină care intrigă. Genul care te face să te întrebi ce speră de la ea, de ce s-au complicat..

Ei bine, ideea lor este că nu s-au complicat deloc, ba chiar au simplificat. La maxim pe alocuri, cu unele compromisuri, dar și cu reușite punctuale. Conceptul a fost acela de esențializare, oferirea confortului strict necesar pentru o mașină modernă, fără sisteme complicate, în condițiile unui preț de vânzare și a unor costuri de întreținere foarte tentante.

Citroen C4 Cactus test drive 241 Citroen C4 Cactus   Test Drive   Experiment

Ce le-a ieșit în realitate? Vă spun imediat, dar mai întâi să vedem cum am perceput designul mașinii pe “viu”. Este o prezență pe șosea, clar, nu are cum să treacă neobservată și nu e “vina” factorului de noutate. Un SUV compact (deși la limita inferioară, din punct de vedere al dimensiunilor), desenat fistichiu, cu mari benzi de plastic de jur împrejur, trezește interesul. Mai ales când partea frontală vine cu luminile de zi în locul celor normale, farurile par proiectoare și proiectoarele par în plus. Este imaginea pe care Citroen o folosește și pentru C4 Picasso.

Citroen C4 Cactus test drive 91 Citroen C4 Cactus   Test Drive   Experiment

Citroen C4 Cactus arată oarecum fad în culoarea argintiu, dar foarte bine în culori vii. Au fost la test niște exemplare roșii și galbene care arătau din alt film, foarte bine! Este genul de mașină pe care s-o ai în culorile pe care le-ai fi evitat în cazul altui model. Inovația Airbump, capsule de aer încastrate într-un plastic moale, prezente pe laterale și pe spoilerele față/spate ar trebui să protejeze caroseria de zgârieturi uzuale. La cum sunt plasate, pot face asta, dar rolul lor este în principal de design, mai ales că sunt trei culori disponibile pentru ele. Rămâne de văzut și cum va rezista acest plastic moale în timp, sub acțiunea razelor soarelui.

La interior, reinterpretare totală a ceea ce vedem la alte modele. Planșa de bord este dispusă pe două straturi, gen rafturi, cu torpedoul care se deschide în sus, ca un cufăr, iar tabloul de bord este format dintr-un singur display dreptunghiular, care afișează digital viteza și cam tot ce trebuie, dar fără turometru! Francezii și-au zis că nu-i absolut necesar și l-au ignorat. Greșit, din punctul meu de vedere, nu știi niciodată la ce nivel de efort este motorul, decât din auzite. Pentru ca planșa de bord să arate în acest fel, Citroen a montat airbag-ul schimbătorului în plafon.

Citroen C4 Cactus test drive 131 Citroen C4 Cactus   Test Drive   Experiment

Consola centrală a fost înlocuită de o tabletă de 7 inch, cu touchscreen, care concentrează toate comenzile sistemului multimedia și climatizarea. Practic, simplificare la maxim, sub acest display există doar un rând de butoane pentru acces rapid. Atât! Personal, nu-mi place să setez climatizarea pe touchscreen, este incomod pentru că trebuie să-ți iei ochii de la drum. Și încă ceva – nu există aerator pentru locul din dreapta. În schimb, cel central din partea dreapta este orientat către pasager. Un alt compromis, volanul este reglabil doar pe înălțime. Tot pentru reducerea costurilor, dar și pentru eficiență, duzele pentru spălarea parbrizului sunt integrate în ștergătoare, sistemul fiind denumit Magic Wash. În acest fel, spun francezii, se reduce și cantitatea de lichid de parbriz pentru spălare.

Citroen C4 Cactus test drive 201 Citroen C4 Cactus   Test Drive   Experiment

De dragul unei greutăți cât mai reduse, interiorul are niște particularități. Cum ar fi mânerele ușilor gen toartă sau faptul că geamurile spate sunt cu întredeschidere. Nu-mi amintesc să fi testat vreodată o mașină în patru uși care să nu permită coborârea, fie și parțială, a geamurilor spate. Citroen spune că a salvat 11 kg prin această soluție. Citroen C4 Cactus este oferit cu două pentru scaunele față. În cazul cutiei manuale există scaune normale, individuale, iar pentru cea automată există o banchetă gen canapea, de fapt o legătură din aceleași materiale între scaune. Portbagajul este destul de încăpător și adânc, cu un volum de 358 litri.

Citroen C4 Cactus test drive 191 Citroen C4 Cactus   Test Drive   Experiment

Citroen C4 Cactus vine cu două motorizări pe benzină și două diesel. Motorul de intrare în gamă este unul de 1,2 litri, în 3 cilindri, care produce 82 CP și 118 Nm, cuplat l ao cutie de viteze manuală, cu 5 trepte. Celălalt motor pe benzină este tot cel de 1,2 litri, dar cu turbo, și oferă 110 CP și 205 Nm, acesta fiind cuplat tot la cutia manuală cu 5 trepte. Cel mai mic diesel are 1,6 litri, 92 CP și 230 Nm, oferit în România doar în combinație cu o cutie de viteze pilotată, cu 6 trepte. Tot acest motor este oferit și în versiune cu 100 CP și 254 Nm, combinat cu o cutie de viteze manuală, cu 5 trepte. Observați că nu există nici un motor de peste 110 CP, tocmai în ideea de reducere a costurilor și emisiilor de noxe.

Citroen C4 Cactus test drive 38 Citroen C4 Cactus   Test Drive   Experiment

Eu am condus pe traseul București – Valea Doftanei un model echipat cu propulsorul diesel de 100 CP. Un motor cunoscut și foarte reușit, care se remarcă prin performanțe dinamice decente: 10,7 secunde până la 100 km/h și 184 km viteză maximă. Citroen spune că acest motor are un consum mediu de 3,4 litri/100 km și 3,2 littri/100 km în regim extraurban. Ce pot eu să spun este că, forțat în accelerații și dus frecvent la viteze de 140 km/h, consumul afișat de computerul de bord a fost de 5,5 litri/100 km. Cu puțină grijă, cred că ajungi aproape de consumul oficial. În rest, cutia de viteze are curse prea lungi (tipic francezilor) și este etajată clar pentru consum, nu accelerații.Citroen C4 Cactus test drive 261 Citroen C4 Cactus   Test Drive   Experiment

La întoarcere, pe același traseu, am fost la volanul unui model echipat cu motorul pe benzină de 110 CP, tot cu manuală în 5 trepte. Ceva mai vioi, motorul este destul de silențios, dar și mai gurmand. Cu un tempo ușor scăzut, arăta la intrarea în București un consum de 6,1 litri/100 km, în condițiile în care consumul mediu oficial este de 4,6 litri/100 km.

Ținuta de drum este orientată către confort, evident, dar nu exagerat, așa că poți rula dinamic fără emoții în virajele luate mai optimist. Francezii au echilibrat bine mașina, și au încercat să reducă la maxim greutatea, în special pentru reducerea consumului, așa că cel mai ușor Citroen C4 Cactus are o masă de 965 kg, mașina fiind, per ansamblu, cu 200 kg mai ușoară decât Citroen C4.

Citroen C4 Cactus test drive 61 Citroen C4 Cactus   Test Drive   Experiment

Prețurile noului Citroen C4 Cactus pornesc de la 12.995 euro pentru versiunea Live, echipată cu motorul de 82 CP. Echiparea de serie cuprinde ESP și ABS, 6 airbag-uri, geamuri față și oglinzi electrice, tempomat și limitator de viteză, dar… fără aer condiționat. Acesta apare abia la următorul nivel de echipare, Feel. Prețul celui mai accesibil diesel este de 16.616 euro, fie pentru 92 CP și cutie pilotată, fie pentru 100 CP și cutie manuală. Echiparea de top, Shine, vine cu climatizare automată, sistem de navigație, senzori de parcare și cameră video pentru marșarier. Lista completă de prețuri o găsiți aici. Apropo de prețuri, declarația dinaintea testul a sunat cam așa – “veți vedea că prețurile sunt aceleași cu ale lui Renault Captur”. Este, deci, evident cu cine se bate Citroen C4 Cactus în viziunea oficialilor români și probabil și a celor francezi.

Per ansamblu, o mașină interesantă, de ieșit în evidență, cu mai multe compromisuri, dar frumos mascate și uneori compensate.

 

 

 

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.