Workshop tehnologii BMW – Plăcerea condusului. Cu electronică

BMW România m-a invitat la o prezentare statică a celor mai noi tehnologii BMW și m-am întrebat inițial care este ideea… Le cunosc pe toate, din miile de pagini de comunicate de presă pe care le-am tot citit de-a lungul timpului. Ei bine, ideea este ca sunt atat de multe, încât le pierzi șirul, mai ales că se adaugă extrem de rapid. Dar aveam să-mi dau seama de asta odată ajuns la eveniment. Recunosc, din invitație m-a tentat cel mai mult un prim contact cu BMW i3, pe care nu-l atinsesem niciodată.

Workshop-ul s-a desfăsurat în parcarea subterană de la AFI Cotroceni, unde erau aliniate mai multe modele BMW – starul i3, noul X5, Seria 2 Active Tourer și o sală de concerte ascunsă într-o caroserie de Seria 7. Totul s-a desfășurat sub ideea de ConnectedDrive, pachetul de sisteme și multimedia pe care BMW îl dezvoltă susținut, cum face și cu EfficientDynamics, de altfel.

Workshop BMW art1 Workshop tehnologii BMW   Plăcerea condusului. Cu electronică

Și puțină istorie acum. Cum a început ConnectedDrive? Prin introducerea unor tehnologii, treptat, unel în premieră mondială, când, desigur, nu exista denumirea care le grupează acum. Dar ideea din spate era aceeași. Iată câteva dintre aceste repere, pun pariu că pe multe nu le știați, o ocazie numai bună să ne solidificăm cultura generală auto:

1994. Primul sistem de navigaţie în Europa (BMW Seria 7)
1995. Funcţie TV în automobil (premieră mondială)
1999. BMW Assist cu BMW Emergency Call (premieră în Europa, din 1997 în USA), sistem care foloseşte un SIM integrat în automobil
2001. iDrive (premieră mondială)
2001. BMW Online – portal web în automobil (premieră mondială)
2003. BMW Teleservices – extinde BMW Assist
2004. Interfaţă iPod complet integrată în automobil (premieră mondială)
2004. Head-up Display
2008. Primul automobil cu browser web integrat (premieră mondială)
2010. BMW Apps şi MINI Apps (premieră mondială)
2010. MyBMW Remote
2011. BMW Live sau extensie BMW Online cu funcţii precum Google Street View sau Panoramio (premieră mondială)
2013. Primul automobil cu sistem de navigaţie care propune rute folosind mijloacele de transport în comun.
2014. Compatibilitate cu smart watches – Samsung Galaxy Gear pentru modelele BMW i.

Workshop BMW art2 Workshop tehnologii BMW   Plăcerea condusului. Cu electronică

Ideea este că, la acest moment, BMW are o mulțime de aplicații pe care le poate gestiona prin sistemul multimedia al mașinii. Multe aplicații oficiale, multe third-party, dar verificate temeinic de trei centre BMW specializate. Spre deosebire de alți producători, care intalează aplicațiile în sistemul mașinii, BMW a preferat să utilizeze telefonul. Totul rulează pe telefon, display-ul mașinii doar le preia, evitându-se astfel problema unor viruși care să afecteze electronica mașinii, idee tot mai dezbătută pe măsură ce automobilele conțin adevărate sisteme de operare care gestionează funcții uneori vitale.

Un singur exemplu de aplicație, din multitudinea disponibilă – M Laptimer. Un soft cu o excelentă prezentare grafică care îți înregistrează aproape toți parametrii mașinii atunci când conduci. Vrei să faci o tură mai tare pe un traseu de munte? Vei putea vedea apoi viteza pe care ai avut-o în orice punct al traseului, nivelul accelerației, nivelul de frânare, accelerațiile G, unghiul de virare, cam tot. Și vei putea alătura graficul lângă cel obținut de o altă mașină, pentru comparație. Ca să nu mai spun de aplicațiile de muzică online, cu toate milioanele de melodii disponibile. Sau aplicația GoPro, care-ți permite preview pe display-ul mașinii.

Asistentul de fază lungă

Unele modele BMW nu mai au nevoie de comutator pentru faza lungă încă de acum vreo 3 ani. Aceasta este gestionată automat și, din câte spuneau oamenii la acest eveniment, nu dă greș. Știați că o statistică germană spune că cele mai multe accidente se produc noaptea, deși traficul este mult mai lejer? Din cauza lipsei de vizibilitate. Faza scurtă a unei mașini luminează eficient între 50 și 80 de metri. Cea lungă ajunge la 300 metri, chiar 600 metri în cazul luminilor cu laser. Din comoditate, mulți șoferi nu mai schimbă luminile atunci când o pot face, iar asistentul de fază lungă tocmai aici intervine. Controlul farurilor este atât de fin (0,1 grade), încât acestea pot crea o zonă acoperită, ferită de luminozitatea maximă, atunci când detectează o altă mașină.

Workshop BMW art3 Workshop tehnologii BMW   Plăcerea condusului. Cu electronică

 

Practic umbresc selectiv și dinamic zona mașinii care intra în raza farurilor. Ca să ne înțelegem, NU este oprită faza lungă, ci adaptată în așa fel încât să nu orbească mașina din rază, dar să lumineze la maxim celelalte zone. Filmul de mai jos vă arată exact cum funcționează sistemul.

BMW are un upgrade și pentru sistemul NightVision, care recunoaște oameni, dar și animale aflate pe carosabil, prin intermediul unei camera speciale. Avertizează pe display și sonor, iar dacă șoferul nu ia nici o măsură, pretensionează sistemul de frânare astfel, încât cea mai mică apăsare a pedalei echivalează cu puterea maximă de frânare. În plus, Dynamic Sport Light înlocuiește proiectoarele cu LED-uri speciale, care trimit o rază de lumină către pietonii și animalele din zona de pericol și avertizează sonor, asta pe lângă faptul că distribuie lumina farurilor în așa fel încât să nu-i orbească.

Workshop BMW art4 Workshop tehnologii BMW   Plăcerea condusului. Cu electronică

Am făcut cunoștință și cu cel mai bun sistem de sunet de pe un autombil BMW, produs acum de marca daneză Bang & Olufsen, după ce constructorul german a folosit în trecut sisteme de la Bose și Harman Kardon. Ce să zic, un Seria 7 cu 16 incinte acustice și 1200 W, cu tehnologii care distribuie sunetul încât auzi un surround gen Home Cinema, indiferent unde stai în mașină, fără setări speciale.

Workshop BMW art5 Workshop tehnologii BMW   Plăcerea condusului. Cu electronică

Am lăsat pentru final contactul cu BMW i3. Mașina este parcă din altă lume, arată bine și ciudat în același timp. Interiorul este mai simplu decât mi-am imaginat, ca feeling, dar garnisit cu tot ce trebuie și foarte funcțional. Portierele spate cu deschidere în oglindă se închid întotdeauna înainte celor din față pentru că mașina nu are montant central. Turul prin parcare m-a suprins prin manevrabilitatea mașinii, o poți strecura pe unde instinctul îți spune că n-ai nici o șansă.

Workshop BMW art6 Workshop tehnologii BMW   Plăcerea condusului. Cu electronică

 

 

 

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.