Renault Twizy – Test Drive – Viitorul curentează puțin

Printr-un concurs de împrejurări, am avut o întreagă zi la dispoziție noul Renault Twizy, modelul electric de oraș care își propune să ne schimbe percepția asupra mașinilor electrice printr-o abordare de stil complet neobișnuită.

Da, ideal era să-l testez vara, în condiții optime, nu toamna, pe ploaie măruntă, dar e mai bine că s-a nimerit așa. I-am văzut limitele de sezon, m-am lămurit că nu poate fi utilizat decât pe vreme bună. Altfel, e ca și cum ai merge cu motocicleta când asfaltul e ud. Nu ți-e deloc confortabil și ai șanse să prinzi o răceală frumoasă.

Renault Twizy test drive 251 Renault Twizy – Test Drive – Viitorul curentează puțin

Renault Twizy arată ca un gândac enervat, asta-mi inspiră de câte ori mă uit la el. Și nu cred că este nevoie să mai spun cum atrage atenția în trafic. Un elefant sau un Twizy pe Magheru… cam același efect. În ziua aia, cam 7 șoferi nu s-au putut stăpâni și m-au întrebat zâmbind cât costă și cât merge. Inclusiv unul dintr-un Porsche Cayenne care-l putea lua în portbagaj. N-am văzut nici măcar o singură privire ironică, toate curioase și vesele. Așadar, la efect, Twizy punctează masiv.

Renault Twizy test drive 271 Renault Twizy – Test Drive – Viitorul curentează puțin

Din cauza vremii, am primit, pe lângă portierele cu deschidere în sus, o folie cu fermoar atașată în loc de geamuri. Asta nu înseamnă că ai habitaclul izolat complet, există zone mari prin care te aerisești obligatoriu. Și nu există sistem de climatizare, îl improvizezi din haine groase. Interiorul este foarte simplu, un tablou de bord cu display mic, volan simplu și câteva butoane, totul în plastic solid, pentru că oricând poate ploua pe bord. Scaunul din spate nu este deloc confortabil dacă cel din față este ceva mai înalt, iar accesul este extrem de haios și presupune ceva contorsionare. Spațiu de bagaje (în fine, o geantă)… pe locul din spate dacă ești singur sau pe laterale, pe lângă picioare. Nu este o mașină (să-i spunem așa, deși este un cvadriciclu) de făcut cumpărături la supermarket.

Renault Twizy test drive 121 Renault Twizy – Test Drive – Viitorul curentează puțin

Cum se conduce Renault Twizy?
Ei bine, cu totul altfel. În primul rând, de câte ori ai ocazia de a conduce de pe centrul mașinii? Este plăcut și îți dă o senzație puternică de control. Mai puțin la parcare, când direcția fără asistare face ca volanul să se manevreze foarte greu, chiar și cu roțile înguste pe care le are Twizy. Este cumva o contradicție, o mașină foarte mică, care ar putea fi strecurată rapid în spații înguste, dar nu se poate decât cu efort la manevrarea volanului. Ideea cum că e o mașină mică și te poți strecura în trafic este, în mare parte, falsă. Twizy are o lățime de 1.234 mm, nu este un scuter. De foarte puține ori am avut ocazia să intru pe lângă vreo mașină oprită la stop, în marea parte a timpului nu ai loc să te strecori

Renault Twizy test drive 201 Renault Twizy – Test Drive – Viitorul curentează puțin

Centrul de greutate al mașinii este foarte jos, iar mare parte din masa de 450 kg este dată de baterii. Ca urmare, Renault Twizy este extrem de inconfortabil pe gropi, fie ele și mici. Pe denivelări, ai senzația că nu are suspensii, iar pentru cel din spatele șoferului e și mai rău.

Sunt două versiuni de motorizare, de fapt niște restricții de putere și viteză maximă. La bază există versiunea cu motor de 5 CP, care este limitată la 45 km/h. Eu am avut cea mai puternică versiune, cu motor de 17 CP și viteză maximă de 80 km/h (pe bord mi-a afișat un maxim de 84 km/h). Accelerațiile sunt absolut convenabile pentru traficul de oraș, micul Twizy se mișcă destul de sprinten, dar în funcție de cum apeși pedala se adaptează și autonomia oferită de baterii. La nivel de transmisie, priză directă. Sunt două butoane pe bord, Drive și Reverse, când le apeși simultan, decuplezi transmisia.

Renault Twizy test drive 111 Renault Twizy – Test Drive – Viitorul curentează puțin

Știți că o mașină electrică este silențioasă. Nu e cazul lui Twizy. Motorul face zgomotul unui troleibuz, dar nu la aceeași intensitate. De fapt, problema este că, nefiind decât parțial carosat, auzi tot zgomotul traficului. Tot ce-ți izolează geamurile unei mașini, în Twizy intră fără probleme.

Renault Twizy – Autonomie
Teoretic, este posibil să parcurgi 100 km cu Twizy în oraș, dacă ai grijă cum folosești accelerația. În realitate, autonomia oferită de capacitatea bateriei depinde și de temperatură. Când am luat mașina de la Renault România, bateria era încărcată complet și îmi arăta o autonomie de 60 km, în condițiile în care afară erau cam 7 grade. După cam 28 de kilometri parcurși, bateria ajunsese la circa 53%, moment în care am pus mașina la încărcat, la o priză normală. În mai puțin de două ore bateriile erau deja încărcate complet. Am rămas surprins, se încarcă foarte repede.

Renault Twizy test drive 261 Renault Twizy – Test Drive – Viitorul curentează puțin

Prețul lui Renault Twizy în România este de 7.700 euro (TVA inclus) pentru versiunea Twizy 80 (cea de 17 CP) și 7.000 euro pentru Twizy 45 (5 CP). Dar mai trebuie plătită chiria bateriei, 30 euro/lună (detalii gasiți aici).
Cum spuneam, condusul lui Renault Twizy este o experiență frumoasă, dar cu câteva sincope (principalele fiind la nivelul confortului oferit de suspensii și la nivelul direcției fără asistare). Este o mașină doar pentru sezonul cald și îți permite să mergi la serviciu și înapoi indiferent unde ai lucra în oraș. Iar un plin complet al bateriilor nu costă mai mult de 10 lei. Trebuie însă să ții foarte mult la doza de lifestyle din viața ta ca să dai banii pe ea.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.