Renault Zoe – Test Drive – Parte din viitor

Ne place sau nu, viitorul industriei auto este electric. Nu imediat, vor mai trece multi ani pana sa avem o majoritate de masini electrice pe sosele, dar ele sunt deja aici si se pregatesc intens pentru asalt. Problema autonomiei se rezolva incet-incet, anul viitor deja sunt anuntate modele cu peste 300 km intre incarcari.

Renault preseaza acest domeniu si ofera deja mai multe modele, cap de afis fiind micul Zoe, lansat anul acesta si in Romania. Initial, am privit cu ezitare testul de un weekend cu electrica franceza, pentru ca nu am posibilitatea sa o incarc. Am fost insa prea curios, asa ca m-am setat pe modul eco extrem si am facut cunostinta. In primul rand, am aflat ca autonomia poate diferi intre exemplare diferite. Sa zicem ca eu am nimerit-o pe cea mai buna, la preluarea masinii bateria era incarcata in proportie de 98%, iar autonomia afisata era de 121 km, pentru ca dupa primii kilometri sa creasca la 129 km.

Zoe art1 Renault Zoe   Test Drive   Parte din viitor

Am mai condus modele strict electrice, dar tot nu m-am obisnuit complet cu reactiile lor. Suspensiile se simt diferit, directia la fel, dar mai ales franarea, procesul prin care bateriile sunt incarcate in timpul mersului. Zoe se comporta bine, dar mult diferit de un Clio normal, daca ar fi sa facem o asemenea comparatie. Oricum, ce apreciez la ele este linistea, dar mai ales cuplul instant, pe care-l temperezi doar ca sa nu tragi prea mult din baterii. La finalul testul, mi-am luat o rezerva de mers in forta si… este o placere. Cuplu instant, acceleratii bune la viteze mici, manevrabilitate de masina de oras. ESP-ul a avut la lucru la fiecare viraj. Cei 88 CP se simt altfel decat la o masina cu motor termic.

Zoe art2 Renault Zoe   Test Drive   Parte din viitor

Revenind la inceputul testului, in prima zi am parcurs 60 km, cu un consum mediu de 16,1 kWh si o viteza medie de 18 km/h. Da, va trebui sa invatam sa comparam prin aceasta valoare – kWh – chiar daca nu avem inca repere adanc fixate. Mult, putin? Nu stiu, cert este ca la finalul zilei bateria era la 55%, iar autonomia afisata de 71 km.

Zoe art3 Renault Zoe   Test Drive   Parte din viitor

Partea cu incarcarea mi-a pus probleme. Zoe nu accepta prelungitor, spre deosebire de Twizy. Mai mult, n-a vrut sa se incarce nici de la o priza normala, fara prelungitor. N-am inteles de ce. Asa ca m-am vazut nevoit sa merg la Renault Romania si sa incarc la prizele lor de mare putere, unde mi-a luat putin sub o ora sa aduc bateria la 100% (de la 50%). Am observat ca si la curent merge cu prea-plin. La prima decuplare a cablului, cu bateria la 100%, autonomia era de 130 km. Am cuplat iar si am ajuns la 132 km. Inca  procedura similara si computerul de bord anunta o autonomie de 134 km.

Zoe art4 Renault Zoe   Test Drive   Parte din viitor

La acest moment, am zis sa risc si o deplasare in afara orasului. Dupa 50 km parcursi fara a depasi 70 km/h (si cu o medie de 47 km/h) am facut prima oprire. Computerul de bord m-a anuntat ca am inregistrat un consum mediu de 11,7 kWh, iar autonomia la acel moment era de 94 km. La intoarcere am marit putin viteza (medie 50 km/h) si am inregistrat un consum mediu de 10,5 kWh. Ca sa va faceti despre cat de grijului am fost cu condusul, scorul eco afisat a fost de 97 puncte (din 100 posibile). Asadar, la final, dupa 100 km parcursi, aveam o autonomie de 79 km, cu bateria la 40%.

O experienta frumoasa, numai buna sa ne pregateasca pentru viitor. Zoe este si una dintre cele mai accesibile masini electrice, cu un pret de pornire de 20.200 euro, fara costul lunar de inchiriere a bateriei. Da, Renault vinde modelele electrice fara baterie, aceasta este platita separat, in rate lunare, in functie de numarul de kilometri parcursi.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.