Cum se stabileste consumul oficial al unei masini si de ce realitatea il contrazice

N-am auzit pana acum pe nimeni care sa se laude cu un consum mediu al propriei masini mai mic decat decat cel oficial, declarat de producator. Din contra, toti se plang de valori mai mari comparativ cu ce din fisa tehnica. Si este oarecum de inteles de ce masinile consuma in realitate mai mult decat spun producatorii. Motivul poate ca pare banal, dar justifica din plin cifrele optimiste din pliantele de prezentare – producatorii calculeaza consumul dupa standarde care nu reflecta realitatea.

Cum este calculat consumul oficial al unei masini
In primul rand, trebuie spus ca cifrele de consum oficiale NU sunt calculate pe strada, in trafic. Sunt stabilite in urma unor teste in laborator, procedurile fiind standardizate.

Roller Cum se stabileste consumul oficial al unei masini si de ce realitatea il contraziceAstfel, masina este pusa pe un banc cu role si ruleaza simuland doua tipuri de regimuri de functionare. In primul test este simulata pornirea “la rece”, urmata de un circuit urban, pe parcursul caruia viteza maxima nu trece de 60 km/h. Pornirea la rece inseamna cu totul altceva decat ce intalnim in realitate. In testele de laborator inseamna pornirea motorului la o temperatura de 20 grade Celsius si apoi rularea (pe role) cu diferite viteze, dar nu mai mult de 60 km/h. Sunt facute 4 asemenea teste (consecutiv, pentru a “prinde” si plecarile cu motorul cald), fiecare incercare avand o durata de 195 de secunde. Apoi se face media valorilor de consum obtinute, rezultand consumul urban oficial.

Al doilea test presupune simularea unui parcurs extraurban, masina ruland cu diferite viteze, dar nu mai mult de 120 km/h, timp de 6 minute, in acest interval fiind simulate si cateva acceleratii/deceleratii. Valoarea obtinuta in urma acestui test devine consumul oficial extraurban.

Consumul mediu oficial este – evident – media intre consumul urban si cel extraurban. In cadrul acestor teste se calculeaza si emisiile de CO2 ale masinii – gazele sunt colectate intr-o punga speciala, iar apoi este analizata compozitia acestora.

bord Cum se stabileste consumul oficial al unei masini si de ce realitatea il contraziceAceasta este procedura, standardizata, in urma careia se stabilesc nivelurile de consum ale masinilor pentru piata europeana. Ati realizat ca nu prea exista corespondenta in realitate, mai ales in ceea ce priveste consumul urban. Sunt multe zone din Europa in care, iarna, temperaturile n-au nici cea mai mica legatura cu valorile peste 0 grade Celsius, nu mai vorbim de 20 grade Celsius… Plus ca rularea pe rolele standului de laborator nu simuleaza deloc corect rularea in conditii reale, unde exista trafic abundent, care influenteaza mult consumul. Dealtfel, toata lumea observa ca valorile de consum extraurban sunt ceva mai veridice decat cele pentru consumul urban, unde apar diferente mai mari intre “oficial” si “real”.

De ce se procedeaza asa?
Pur si simplu pentru ca sunt diferente mari intre conditiile de trafic, clima, ambuteiaje si calitate a combustibilului intre statele Europei, iar aceasta procedura reprezinta un standard care incearca sa armonizeze aceste conditii diferite. Nu s-a gasit inca nimic mai bun care sa ajunga sa reflecte mai precis consumurile reale ale masinilor, desi se incearca.

Oricine ar trebui sa fie constient de urmatoarele doua lucruri legate de consumul masinii pe care o achizitioneaza:
– va consuma mai mult decat spune fisa tehnica, in orice regim, dar mai ales in cel urban.
– valorile oficiale ale consumului sunt orientative si au mai mult rolul de a putea face diferenta, din acest punct de vedere, intre  doua masini.

Asa ca, daca vrei sa-ti faci o idee despre nivelul real al consumului, fa un drive-test de 2-3 ore si orienteaza-te dupa valorile afisate de computerul de bord. In acest fel vei afla cat va consuma masina in conditii reale.

Exemplu. Masina mea, o compacta cu motor pe benzina, de 1,4 litri si 109 CP are un consum oficial de 7,6 litri/100 km. In realitate, n-am vazut niciodata consumul asta pe computerul de bord, in oras. In Bucuresti, consumul urban obtinut in conditii de mers normal este – in aceasta perioada – de 10,5 litri/100 km. Doar in aceasta vara, cand traficul era mai relaxat, pentru ca era perioada concediilor, obtineam un consum urban de 9,5 l/100 km.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.