Masini electrice viabile? Mai degraba multi bani dati aiurea!

Iar scriu despre masinile electrice si de ce nu cred deloc in ele. Nu acum si nici in viitorul cu o raza de 10 – 15 ani. Desi, daca producatorii se tin de cuvant, vom avea de unde alege in cam 2 ani.

iart11 Masini electrice viabile? Mai degraba multi bani dati aiurea!Ma uimeste faptul ca cele mai multe publicatii, opinii, editoriale lauda aceasta intiativa de a produce masini electrice la scara mare, fara sa acorde deloc importanta listei mari de neajunsuri. De parca ecologia nu are nici o treaba cu realitatea, realitate care arata fara drept de apel ca NU merita sa dai o gramada de bani pe o masina electrica ale carei avantaje sunt doar de suprafata, acum.

E la moda sa fii eco, stiu, dar hai sa nu fim ipocriti si sa mintim ca ne repezim sa salvam padurea, fluturii si liliecii cu orice cost.

Revista Engineering and Technology a facut un studiu din care reiese clar ca masinile electrice nu sunt o solutie convenabila. Nu acum, cu performantele actuale.

7art12 Masini electrice viabile? Mai degraba multi bani dati aiurea!Plecam de la un alt studiu care spune ca oamenii vor trece la masini electrice atunci cand acestea vor oferi performantele si autonomia celor clasice. Ei bine, NU le vor oferi. Se spune ca deocamdata tehnologia nu permite o mai mare eficienta si autonomie pentru bateriile electrice. Se da si un exemplu – sa zicem ca producatorii incearca sa faca o masina electrica cu exact acelasi performante ca o compacta clasica actuala, cu o autonomie de 600 km in ritm de rulare sustinut. Ar fi nevoie de baterii cu o greutate de 1,5 tone, ale caror dimensiuni ar fi cat cele ale unei intregi masini.

Mai mult, cei de la Engineering and Technology sustin ca producatorii vin cu cifre nerealiste si maximizeaza niste performante care nu pot fi obtinute in traficul real. Adica, bateriile ar trebui tinute mai mereu la un nivel de incarcare intre 20% si 80%, pentru o viata decenta a bateriilor, caz in care autonomia scade. Si totusi producatorii ne prezinta autonomia calculata de la plin la gol.

Timpul de incarcare nu poate fi mai mic de 6-8 ore. Adica poate, pentru ca mai toti spun ca vor oferi dispozitive de incarcare rapida, dar in cazul asta, bateriile s-ar putea uza rapid. Poate in 2 ani, in conditiile in care nu sunt deloc ieftine.

Nici solutia cu statii de schimbare a bateriilor goale cu unele incarcate nu merge. Pentru ca nu stiu ce baterii primesc, cat de uzate sunt si in loc sa fac 150 km cu ele, ma tin doar 50 km.

Nu zic ca nu trebuie explorata partea asta, cu automobilele eletrice, dar cred ca multa lume se avanta orbeste, cand ar putea sa aloce niste sume pentru a eficientiza hibrizii si pentru a gasi noi modalitati de reducere a noxelor care ies din tevile de esapament.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.