Drive test – Ford Focus 1.6 TDCi – Regele compactelor?

Nici nu va dati seama cat de nerabdator am fost sa conduc noul Ford Focus! Mai ales pentru ca este o generatie – a treia – cu totul deosebita fata de ceea ce am avut pana acum. De ce? Pentru prima data avem de-a face cu un model global, ceea ce inseamna ca si noi, europenii, dar si americanii, vom conduce exact aceeasi masina. Iar asta s-a lasat cu o abordare diferita fata de ceea ce stim de la cea de-a doua generatie.

Nu e cazul sa va mai spun cam cum a revolutionat modelul Focus clasa compacta. Prima generatie a obtinut titlul Car of the Year in 1999, in primul rand datorita designului cu totul deosebit si foarte indraznet, dar si platformei unanim apreciate. A doua generatie a pastrat tinuta de drum devenita referinta, dar a mai domolit din indrazneala designului.

Design – noul Ford Focus

Noul Ford Focus Drive test art1 Drive test   Ford Focus 1.6 TDCi   Regele compactelor?

Aceasta a treia generatie trebuie insa judecata altfel. Cum am spus, a fost proiectata sa le placa si americanilor, iar noi stim cat de diferite sunt erau gusturile lor. In primul rand, designul noului Ford Focus este in cu totul alt spectru decat pana acum. Mai stiti ce am spus prima data, cand am vazut pozele? Ca am o problema cu spoilerul fata.. ca acele brate oblice, care impart grila de aerisire, mi se par prea subtiri. In realitate… mi se par la fel. Eu as fi vazut spoilerul asta ceva mai inchegat, mai “puternic”. Si nici farurile nu mai sunt la fel de “precise”, ca sa spun asa. Forma lor e mai diluata, cam prea departe fata de ceea ce stiam de la primele doua generatii. Cu spatele nu am o problema, imi place, chiar daca si aici se vede ca s-a incercat impacarea unor gusturi (inca) diferite.

Noul Ford Focus Drive test art2 Drive test   Ford Focus 1.6 TDCi   Regele compactelor?

La general si in concluzie… noul Focus nu arata rau, e doar cam prea altfel decat pana acum. Trebuie sa inveti sa-ti placa, iar asta nu dureaza prea mult. Si stiti de ce? Pentru ca, oricat de diferit ar fi de ceea ce stiam noi vis-a-vis de primul si al doilea Focus, iti arata ca este inca acolo, printre masinile capabile sa-ti “spuna” ca sunt altfel.

Mai stiti ca, tot prima data cand am vazut pozele, am zis ca masina are o consola centrala prea incarcata. Ei, in realitate, asa e, dar!… mi-a placut. In nici un caz nu-i o aglomeratie haotica, ci una care-ti da impresia ca este la bordul unei masini foarte sofisticate. Mai ales ca toata aceasta aglomeratie de butoane pare indreptata spre tine, spre sofer. Aici, e adevarat, am ramas suprins.. N-am nimic de reprosat interiorului si mi-a placut mult display-ul central, din tabloul de bord, a carui rezolutie este excelenta. Plus ca prezinta foarte logic si bine structurat o multime de parametri.

Noul Ford Focus Drive test art3 Drive test   Ford Focus 1.6 TDCi   Regele compactelor?

Apropo, o mentiune speciala pentru volan. Are pe el 4 (!!) grupuri de comenzi: ale computerului de bord, ale sistemului audio, cruise-control-ului si limitatorului de viteza si pentru telefon. Mi-a placut, sunt fan al comenzilor mutate pe volan, daca asta se face cu cap.

Despre spatiu nu pot decat sa va spun ca este la un nivel mai mult decat convenabil. Se sta comod oriunde, indiferent ce gabarit are cel din fata/spate. Un aspect mai putin bun – volumul portbagajului este de 363 litri, adica a scazut cu 33 litri fata de generatia anterioara. Astfel, noul Ford Focus ofera cu 7 litri mai putin decat Opel Astra, dar cu 13 litri mai mult decat Golf, in vreme ce Citroen C4 bate pe toata lumea (mai putin Skoda Octavia) cu 408 litri.

Tinuta de drum

Noul Ford Focus Drive test art4 Drive test   Ford Focus 1.6 TDCi   Regele compactelor?

Asta e foarte important pentru ceea ce a reprezentat Focus inca de la prima generatie. Ei bine, a treia generatie Ford Focus a renuntat la o parte sesizabila din acuratetea si sportivitatea sasiului primelor doua generatii. Nu mai avem aceeasi sportivitate, dar avem un mai bun nivel de confort. Nu va faceti idei gresite, noul Ford Focus nu este sub nici o forma o “barca” exclusiv confortabila. Nu, iti permite sa mergi sportiv, e bine legat, dar nu la fel de sportiv ca modelul de pana acum. Asta e un pret platit pentru faptul ca este un model global.

Noul Ford Focus Drive test art5 Drive test   Ford Focus 1.6 TDCi   Regele compactelor?

Eu am avut la test versiunea echipata cu motorul de 1,6 litri TDCI si 115 CP. Un motor mai rafinat, excelent de silentios si foarte economic. N-am nici un fel de reprosuri la capitolul asta. Pur si simplu e mai silentios decat cam tot ce exista pe piata la acest moment, in acelasi segment. Si extrem de economic. Ca sa va faceti o idee, Ford anunta un consum mediu oficial de 4,5 litri/100 km. Eu pot sa va spun ca am fost cu masina pe Transfagarasan, 4 persoane, cu portbagajul plin, iar la intoarcerea in Bucuresti computerul de bord arata un consum mediu de 5,8 litri/100 km. Eu il consider excelent, mai ales ca nici n-am abuzat masina, dar nici n-am condus economic.

Mai exista si o versiune de 95 CP a acestui motor, pe care eu nu v-o recomand. Pentru platforma asta, pentru depasiri fara emotii, pentru un consum excelent, versiunea de 115 CP e ceea ce trebuie. Si nu sta rau nici la dinamica: 0 – 100 km/h in 10,9 secunde si 193 km/h viteza maxima.

Preturi noul Ford Focus

Noul Ford Focus Drive test art6 Drive test   Ford Focus 1.6 TDCi   Regele compactelor?

Modelul cu motor de 1,6 litri TDCi de 115 CP, pleaca de la un pret de 18.750 euro, in echiparea Trend, care include cam ce este absolut necesar pe o masina moderna.  Cel mai ieftin model, echipat cu propulsorul de 1,6 litri si 105 CP (benzina) pleaca de la 16.000 euro. Dealtfel, lista completa de echiparile fiecarei versiuni Ford Focus o gasiti aici. Apropo de concurenta, preturile sunt foarte apropiate.

Concluzia. Chiar daca a pierdut din sportivitate, chiar daca stilul a fost facut sa impace pe toata lumea, noul Ford Focus este regele hatch-urilor. Este de departe peste Golf, din punctul meu de vedere, fiind mult mai interesant din punct de vedere al designului, peste noul Citroen C4, peste Renault Megane. Singurul model care i-ar putea tine piept este Opel Astra. Daca ar fi sa vreau sa cumpar, singurul comparativ pe care l-as face ar fi intre Focus si Astra. Nu stiu ce-as decide, pentru ca imi place mult si Astra.

Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.