Oficial: Noul Chevrolet Corvette Stingray – Digital si aproape european

Recunosc, nu prea-mi place sa scriu prezentari de supercar-uri emblematice, mi se par deseori redundante. Acum pe bune, in afara de cateva date seci cu privire la performante, ce ar mai fi de adaugat la fotografiile care insotesc acest articol? Cata pasiune ar mai putea pune cineva intr-un text, in asa fel incat sa concureze cu cea transmisa de imaginile noului Corvette?

Lansat la exact 50 de ani de la aparitia primei generatii, noul model este astazi o adevarata lectie de istorie: numele “Stingray” este preluat de la C2, care a fost si primul Corvette declinat intr-o versiune coupe (pentru puristi: de acord, atunci se numea de fapt “Sting Ray”, in doua cuvinte ); designul este un tribut adus celei de-a treia generatii, “Rechinul”, care a fost si cea mai longeviva (1968-1983); de la C4 mosteneste ideea de afisare digitala a indicatoarelor de bord; de la C5 este posibil sa-si fi pastrat obiceiul de a fi mai usor decat ascendentul sau (ramane sa confirmam aceasta informatie), iar de la C6 a pastrat farurile fixe, “la vedere”, in detrimentul celor escamotabile prezente timp de 41 de ani in gama Corvette.

noul Chevrolet Corvette Stingray art1 Oficial: Noul Chevrolet Corvette Stingray   Digital si aproape european

Ca o paranteza, este oficial si general acceptat ca Chevrolet Corvette se afla la a saptea generatie, insa nu trebuie uitat nici ca modelul ’56 a avut o caroserie complet diferita de cea lansata in 1953, ceea ce in zilele noastre ar echivala cu o generatie noua, astfel ca, daca ar fi sa fim cu adevarat corecti, am recunoaste ca actualul model se afla de fapt la cea de-a opta reiterare. Dar fie, sa nu fim noi mai catolici decat Papa…

Corvette este asadar o masina emblematica, deci designul sau nu avea cum sa nu fie dramatic. Stilul sau nu s-a “indulcit” cu trecerea timpului, ci dimpotriva, avem de-a face cu o atitudine inca si mai agresiva, mai radicala, mai brutala. Designul este industrial, inspirat oarecum, dar poate nu suficient de mult, din cel al conceptului prezentat in 2009 la Salonul Auto de la Chicago, care a avut si un rol pasager intr-unul din filmele Transformers.

noul Chevrolet Corvette Stingray art2 Oficial: Noul Chevrolet Corvette Stingray   Digital si aproape european

Exista si o schimbare importanta comparativ cu modelele precedente: Corvette a renuntat la luneta panoramica si montantul central unic, pentru o silueta ceva mai clasica de “fastback”. Nu c-ar fi rau, dar mie imi va mai trebui ceva timp sa ma obisnuiesc cu acest spate care, din anumite unghiuri, imi aminteste de Nissan GT-R. In rest, suprafetele sunt toate radical sculptate, configurand o silueta capabila sa troneze suveran pe posterul din orice dormitor de adolescent pentru multi ani de acum inainte.

noul Chevrolet Corvette Stingray art3 Oficial: Noul Chevrolet Corvette Stingray   Digital si aproape european

Configuratia caroseriei este in continuare “Targa”, la fix pentru a pune habitaclul frumos in valoare in zilele placute de vara. Plansa de bord este egoist desenata, grupand toate comenzile si informatiile in jurul soferului; exista chiar si un soi de “bariera” care se interpune intre consola centrala si spatiul destinat pasagerului. Bineinteles, Chevrolet se lauda in comunicatul de presa cu materiale de o calitate superioara. Nu putem confirma asta pana nu vedem masina pe viu, dar un lucru e cert: incorporarea fibrei de carbon in bord nu are cum sa strice. Pentru informatii sunt disponibile si doua ecrane cu diagonala de 8 inci, unul central pe tabloul de bord, iar celalalt situat pe consola centrala. Pana si scaunele sunt noi, in doua versiuni, realizate in jurul unui cadru din magneziu.

noul Chevrolet Corvette Stingray art4 Oficial: Noul Chevrolet Corvette Stingray   Digital si aproape european

Sa trecem un pic si prin zona “cifrelor seci” de care pomeneam la inceputul articolului, mai ales ca toate sunt superioare valorilor din trecut. Modelul standard dispune de un nou V8 aspirat de 6,2 litri, care dezvolta 450 CP si 620 Nm si este capabil de a accelera automobilul de la 0 la 100 km/h in circa 4 secunde, in conditiile unui consum de asemenea redus in raport cu generatia anterioara.

Pana la aparitia unor versiuni si mai performante, nemultumitii pot alege pachetul optional “Z51” care include ungere cu carter uscat, diferential cu alunecare limitata, sistem de racire pentru transmisie (care, fie vorba intre noi, ar putea fi standard avand in vedere ca tunelul transmisiei este practic in habitaclu) plus tot felul de apendice aerodinamice.

noul Chevrolet Corvette Stingray art5 Oficial: Noul Chevrolet Corvette Stingray   Digital si aproape european

Sunt disponibile doua optiuni pentru transmisie: una automata cu sase trepte si una manuala cu sapte, asa cum gasim si pe noul Porsche 911. Desi nu pot aprecia acum cat de utila este o astfel de solutie in viata de zi cu zi, nu pot sa nu imi imaginez fericirea producatorilor de filme cu masini de la Hollywood, care vor da eroilor principali scuza perfecta pentru a schimba treptele in nestire in fiecare scena de urmarire.

Pentru a-i scuti pe soferii mai lenesi de manevra “heel-and-toe”, americanii au dotat noul Corvette si cu un sistem elecronic care adapteaza turatia motorului la treapta de viteza ce urmeaza a fi selectata. Chiar daca nu sunt foarte multe informatii despre acesta, ma astept ca “Active Rev Matching” sa fie similar cu “Synchro Rev Mach” lansat in 2008 de Nissan 370 Z. Avantaje sunt destule: in cazul unui rulaj normal, protejeaza ambreiajul, in timp ce la o utilizare sportiva, eventual pe circuit, impiedica puntea spate sa se blocheze la retrogradarile brutale, ceea ce n-ar fi tocmai indicat pe viraje.

noul Chevrolet Corvette Stingray art6 Oficial: Noul Chevrolet Corvette Stingray   Digital si aproape european

Soferul are la dispozitie si un selector cu cinci pozitii, care adapteaza diverse caracteristici ale automobilului (12 la numar, printre care raspunsul pedalei de acceleratie, setarile sistemului de control al stabilitatii etc.) in functie de stilul de sofat abordat.

Conform traditiei Corvette, americanii au folosit foarte multe materiale usoare in constructia modelului. Cadrul de aluminiu este nou si are rolul sau bine definit in asigurarea unei distributii de 50:50 a maselor pe punti. Dar, in ciuda tuturor imbunatatirilor aduse, inginerii continua sa refuze implementarea unor resorturi elicoidale pentru suspensie, care inca foloseste cate un arc lamelar pentru fiecare dintre punti.

Noul Corvette este expus zilele acestea la Salonul Auto de la Detroit si va ajunge in reprezentantele marcii in al doilea trimestru al acestui an.

Despre autor

Pasionat de automobile de pe vremea cand mai repede vedeai pe strada un Buick decat un BMW - de unde si atractia deosebita pentru masinile americane clasice. Jurnalist auto din anul 2000, de cand a colaborat in special cu revistele Auto Test, Auto Mondial si Autoshow.