Nissal Leaf – impresii la volanul electricei nipone

Nissan a prezentat recent modelul Leaf în versiunea produsă in Europa, la Sunderland, Anglia, anuntand si o reducere de pret cu 3000 de euro. Modelul a primit si unele modificari, care i-au permis sa evolueze subtil la nivelul echipamentelor, spațiului interior sau eficientei aerodinamice. Cel mai important insa, Nissan a reusit cresterea autonomiei pana la aproape 200 de km.

Mi-am amintit cu aceasta o ocazie ca am avut posibilitatea sa conduc cativa km aceasta masina, acum doi ani la Salonul Auto de la Geneva.

Nissan Leaf art1 Nissal Leaf – impresii la volanul electricei nipone

Leaf nu este nici pe viu o masina frumoasa, dar are calitatea de a fi inconfundabila, exact ca si Toyota Prius. Totusi, chiar daca arata diferit, nu-ti lasa impresia ca ar fi substantial diferita – nu cred ca ar mira pe nimeni un Leaf cu motor termic.

Plimbarea a fost precedata de o scurta prezentare, ocazie cu care am inteles ca toate detaliile neobisnuite care construiesc forma au rolul lor aerodinamic bine-definit. Daca stai in fata masinii si incerci sa-ti imaginezi curgerea aerului dinspre capota spre habitaclu, vei vedea ca farurile bulbucate il directioneaza pe deasupra oglinzilor. Este doar unul din artificiile care au facut ca masina asta sa fie atat de silentioasa incat sa fie nevoie de un zgomot artificial la viteze mici, pentru a atentiona eventualii pietoni din calea sa.

Nissan Leaf art2 Nissal Leaf – impresii la volanul electricei nipone

Insotit de un oficial, am parcurs cativa kilometri la volanul lui Leaf, nu suficienti pentru a putea emite un verdict definitiv, dar destul pentru a intelege ca, oricat de mult ne-ar placea noua mirosul de benzina, propulsia electrica nu schimba conceptul de automobil. De acord, Leaf nu schimba vitezele, deci nu-si poate brusca pasagerii, nu produce explozii, deci e foarte silentios, isi protejeaza autonomia, deci nu e foarte rapid.

Practic, la prima vedere, tot ce face automobilul electric este sa scoata agresivitatea din ecuatie. Habitaclul nu face decat sa intareasca si mai tare aceasta parere, cu formele sale placute si relaxante. Afisajele electronice nu mira foarte tare, lasand prada ineditului un singur element: joystick-ul scund, care poate sa aminteasca de capacul unui termos, sau de un mic OZN, depinde de privitor.

Nissan Leaf art3 Nissal Leaf – impresii la volanul electricei nipone

Pentru a pleca de pe loc, trebuie sa-l tragi spre tine si spre inapoi (ca si cum ai selecta treapta a doua la o cutie manuala). Repeta manevra si vei ajunge in modul “Eco”: in aceasta situatie masina pare ca abia se misca, reactiile motorului fiind foarte lente. Insa asa vei proteja consumul de energie, iar in furnicarul unei metropole la ora de varf iti va oferi exact resursele de care ai nevoie. In modul “normal”, masina se misca ceva mai vioi, dar aceeasi lipsa totala de agresivitate in reactii o face sa para mai lenta decat e.

Despre autor

Pasionat de automobile de pe vremea cand mai repede vedeai pe strada un Buick decat un BMW - de unde si atractia deosebita pentru masinile americane clasice. Jurnalist auto din anul 2000, de cand a colaborat in special cu revistele Auto Test, Auto Mondial si Autoshow.