Jeep Grand Cherokee facelift – Test Drive – Incredere de sine

La finalul saptamanii trecute am fost invitat de Autoitalia la evenimentul de lansare a noului Jeep Grand Cherokee in Romania. Masina nu e chiar noua, e un facelift al modelului lansat in 2010, dar la cate modificari au operat americanii, i-am putea spune si “noua”.

In prima zi a evenimentului am avut la dispozitie mai vechea mea cunostinta, un model care mi-a ramas la suflet, Jeep Wrangler. O masinarie de distractie, care s-a simtit in elementul ei pe drumul forestier catre cabana Susai din Predeal, destinatia expeditiei plecate dintr-un Bucuresti mohorat. Noroi, stanca uda, albia unui rau, Wrangler e genul de masina care-ti cere sa intri prin toate locurile pe care le-ai taia de pe lista unui SUV, oricat de capabil ar fi el. Pare suficient de inalt pentru orice obstacol, si in majoritatea cazurilor chiar este, iar robustetea si simplitatea constructiei iti dau puternica senzatie ca nu ai cum sa-l strici si nici macar sa-i zgarii vopseaua. Orice mofturi de confort si asamblare sunt anulate rapid de euforia incrucisarii puntilor si transmisia care te scoate de oriunde. Cu un zambet melancolic l-am dus in parcare murdar din.. roti pana-n plafon.

Jeep Grand Cherokee facelift Lansare in Romania 481 Jeep Grand Cherokee facelift   Test Drive   Incredere de sine

A doua zi a venit randul actorului principal, Jeep Grand Cherokee cu facelift. Si cat de important este acest facelift! A facut dintr-o masina banala, deloc atractiva la nivel estetic, una moderna, cu personalitate, care poate sta langa orice alt SUV premium. Normal, principala modificare care-ti sare-n ochi si care schimba aproape total aspectul masinii este la nivelul farurilor. Complet noi, mai mici, acestea sunt puse excelent in valoare de conturul liniei de LED-uri pentru luminile de zi. De mare efect schimbarea acestora, sustinuta si de redesenarea completa a spoilerului. Aici gasim si unele dintre cele mai mici proiectoare pe care le-am vazut pe vreo masina, mai mult niste spoturi decat proiectoare clasice. Ideea e fost sa europenizeze aspectul masinii si au reusit. Jeep este o marca foarte bine cunoscuta si in Europa, dar clientii de aici sunt mai pretentiosi cu designul decat sunt americanii.

Jeep Grand Cherokee facelift Lansare in Romania 631 Jeep Grand Cherokee facelift   Test Drive   Incredere de sine

Modificari majore sunt si la interior. Redesenarea plansei de bord, noul display multimedia cu diagonala de 8,4 inch si sistem Uconnect si tabloul de bord complet nou, cu display de 7 inch, care poate arata un vitezometru analog, dar si o multime de informatii, sugereaza schimbarea totala, caracteristica mai degraba unui model nou, decat unui facelift. Imi place faptul ca display-ul din tabloul de bord arata, in acelasi timp, toate informatiile importante furnizate de computerul de bord, in diferite zone. Nu mai trebuie sa apesi ceva ca sa afli autonomia si consumul mediu, sunt afisate simultan.

Jeep Grand Cherokee facelift Lansare in Romania 211 Jeep Grand Cherokee facelift   Test Drive   Incredere de sine

In rest, un nou volan, lemn cu aspect rustic voit pentru versiunile superioare si cateva plastic mai greu de intalnit la concurentii europeni. A ramas si filosofia americana, dar nu deranjeaza nimic decat daca esti foarte pretentios.

Ce nu mi-a placut absolut deloc. Forma schimbatorului cutie de viteze. E urat si nu-l simt bine in mana. Daca s-a vrut un design original, au reusit. Dar atat, pentru ca in rest… puteau mult mai bine.

Jeep Grand Cherokee facelift Lansare in Romania 391 Jeep Grand Cherokee facelift   Test Drive   Incredere de sine

Un singur motor este disponibil pentru Jeep Grand Cherokee facelift. O unitate V6 turbodiesel, de 3 litri, care produce 250 CP si 570 Nm. Suficient si pentru sosea si pentru teren greu. In plus, are un mare ajutor din partea noii cutii de viteze automata, cu 8 trepte, produsa de ZF. Aceeasi cutie excelenta pe care o foloseste BMW, cu schimburi line si rapide si cu relaxare serioasa a turelor motorului la viteze mari. Si din aceasta cauza, consumul mediu al masinii este de 7,5 litri/100 km, oricum mai mare decat al concurentilor. In mediul urban, constructorul spune 9,3 litri/100 km, eu spun ca-I aproape imposibil fara sa incurci traficul. Mai degraba 12 litri/100 km, conditii reale, in Bucuresti. Oricum, mi se pare o valoare decenta pentru dimensiunea motorului si a masinii. Si autonomia chiar nu este o problema, rezervorul are 94 de litri.

Jeep Grand Cherokee facelift Lansare in Romania 601 Jeep Grand Cherokee facelift   Test Drive   Incredere de sine

In privinta performantelor pe sosea, SUV-ul american sta destul de bine. Oficial, pana la 100 km/h sunt necesare 8,2 seccunde, iar viteza maxima este de 202 km/h. In realitate, Grand Cherokee este suficient de rapid si pentru ca noua cutie de viteze stie ce sa faca in mai toate situatiile. In viraje, nu-l comparam cu SUV-urile de asfalt, gen BMW X5, pentru ca suspensiile americanului sunt setate pentru altceva si mai are si cam 2,4 tone.

Dupa expeditia cu Wrangler, Grand Cherokee mi s-a parut foarte… SUV. L-am privit usor suspicios pe langa sleaurile cu noroi si crestele murdare si dure ale stancilor pe care Wrangler le-a trecut nonsalant. Nu e cazul, masina isi arata capacitatile imediat, iar suspensiile si sistemul de tractiune integrala iti dau incredere sa-l provoci pe fratele modelului mai versat in ale off-road-ului. Grand Cherokee este oferit cu nu mai putin de 3 sisteme de tractiune integrala, toate permanente.

Jeep Grand Cherokee facelift Lansare in Romania 701 Jeep Grand Cherokee facelift   Test Drive   Incredere de sine

Quadra – Trac II vine cu o cutie de transfer cu doua trepte si control de tractiune pe ambele punti, utilizand senzori pentru a detecta pierderea de aderenta a unei punti, caz in care este suplimentat aportul pe cealalta punte. Bineinteles, nu lipseste reductorul, pentru cazuri extreme.

Quadra – Drive II este echipare standard pe versiunile de top, Overland si Summit si aduce o cutie de transfer modificata, plus un diferential cu alunecare limitata pentru puntea spate.

Jeep Grand Cherokee facelift Lansare in Romania 751 Jeep Grand Cherokee facelift   Test Drive   Incredere de sine

Al treilea tip de transmisie, disponibil pe modelul Jeep Grand Cherokee SRT, se numeste Quadra Trac Active on-demand si este orientat catre performanta pe sosea, favorizand puntea spate pentru acceleratii cat mai eficiente.

Apropo de Jeep Grand Cherokee SRT, n-a fost disponibil la acest test, dar caracteristicele lui suna excelent si fara legatura cu tipicul european in domeniu: motor V8 de 6,4 litri cu 468 CP si 624 Nm. Adica 0 – 100 km/h in 5 secunde si viteza maxima de 257 km/h. Desigur, consum urban oficial de 20,7 litri/100 km, dar cui ii pasa de asta?

Revenind la versiunea diesel, normala, aceasta poate fi echipata si cu suspensia pneumatica Quadra-Lift, care permite reglarea de catre sofer a garzii la sol, cu o valoare maxima de 28 cm. In acest punct, te incumeti sa duci masina in locuri in care n-ai incerca la prima vedere, dar doar cu viteza redusa, pentru ca, altfel, suspensia scoate niste zgomote absolut incomode, care te fac sa umbli rapid la butoane. Ai la dispozitie doua trepte de ridicare a suspensiei, una pentru parcare, punctul cel mai de jos si modul aero, pentru rularea la viteza mare.

Jeep Grand Cherokee facelift Lansare in Romania 161 Jeep Grand Cherokee facelift   Test Drive   Incredere de sine

Pentru teren greu, ai la dispozitie in echiparea de serie si noul sistem Selec-Terrain, cu 5 moduri de lucru: Normal, Snow, Mud, Sand si Rock. Acesta regleaza automat si inaltimea garzii la sol, daca exista si suspensia pneumatica Quadra-Lift. Pe scurt, doar incredere iti trebuie, masina intra si iese din orice fel de teren, atat timp cat n-o lasi suspendata si tii cont de ampatament. Jeep Grand Cherokee e genul de SUV foarte capabil in teren greu, care nu ofera insa aceleasi performante dinamice pe sosea ca un SUV dedicat asfaltului.

La nivelul sigurantei, Jeep Grand Cherokee ofera 7 airbag-uri si un sistem care poate frana automat timp de 1,5 secunde, daca soferul nu reationeaza la atentionarea masinii, atunci cand aceasta se apropie prea mult de cea din fata. L-am incercat, nu prea ai cum sa ratezi avertismentul vizual si sonor si franezi instinctiv.

Ca versiuni de echipare exista Limited, Overland si SRT, peste aceastea fiind versiunea Summit, varf de gama.

Jeep Grand Cherokee facelift Lansare in Romania 181 Jeep Grand Cherokee facelift   Test Drive   Incredere de sine

Preturile acestui SUV american cu valente europene, produs in Detroit, pornesc de la 54.000 euro (48.600 euro, pret special de lansare) si ajunge la 90.955 euro (81.860 euro, pret de lansare). Preturi absolut decente pentru un SUV care poate fi parcat langa vedetele premium ale segmentului, carora nu le face neaparat fata pe sosea, dar pe care le pierde rapid in off-road.

Faceliftul si concentrarea importatorului pe aceasta marca a schimbat deja perceptia romanilor vis-à-vis de Jeep Grand Cherokee. Israel Meir, CEO-ul Autoitalia ne-a spus la conferinta de presa ca Jeep Grand Cherokee facelift a debutat pe piata cu vreo doua luni inaintea acestui eveniment si inregistrase deja 40 de unitati vandute, plus alte 20 de comenzi care asteptau livrarea. Are deja premisa succesului si totul datorita faceliftului si capacitatilor off-road.

Foto: Dragos Savu | Autoitalia


Despre autor

Jurnalist auto, 11 ani de experienta in presa scrisa, TV si online. Fondator al blogului Motorstory.ro, in 2008.